Alexandra Petersson - Stärk immunförsvaret - så här gör jag! | Women's Health

Annons

Stärk immunförsvaret - så här gör jag! av Alexandra Petersson


VEM ÄR JAG?
Utbildad Nutritionist och certifierad i Stahremetoden, KBT-inriktad överviktsbehandling. Pluggat kost & idrott på Umeå Universitet. Jobbar dagligen med individuell kostrådgivning och är även ute på företag och föreläser samt undervisar näringslära på Yrkesakademin i Uppsala. Kontor i Stockholm på träningsanläggningen Balance och läkarmottagningen Quality Care.

MIN FILOSOFI
Jag gillar varierad och naturenlig mat. Jag säger socker framför sötningsmedel och bregott framför margarin. Jag sätter inga etiketter på mina kostråd utan tror på individanpassad mat – ”DNA-dinner” står för dörren. Utöver detta gillar jag ekologisk och klimatsmart mat och så tycker jag att matsvinn är riktigt osexigt.

BLOGGEN
Jag kommer att skriva om matnyheter, fina råvaror och recept – garanterat fritt från fokus på bantning. För några år sedan fick jag sätta ihop en hälsomeny på Gordon Ramsays restaurang Boxwood i London. Sedan dess bär jag med mig att smak & presentation är lika viktigt som råvaran. Jag hoppas kunna knyta ihop allt detta och inspirera till smaklig hälsa!

Du hittar mig även här: www.egofood.se


RSS-flöde


Kategorier

  1. » Mat

Mest läst


Andra bloggar

Tanja Djelevic


[Läs mer]

Anna-Lena Petterson


Så var det dags för årets upplaga av ... [Läs mer]

Maria Gradin


Vill passa på att tacka för den här ... [Läs mer]

Moa Quist


Rå kakao är bra på många sätt, den ... [Läs mer]

Iman Malmberg


Finns faktiskt inget som kan få mig att ... [Läs mer]

Beatrice S Magnusson


Hej i solen! Hoppas din dag är ... [Läs mer]

Stärk immunförsvaret - så här gör jag!

Influensa- och förkylningstider! Oavsett om du är/varit sjuk eller bara är nojig över alla människor omkring dig som hostar och snuvar kan det vara klokt att tänka till nu och ge immunförsvaret en kick. Anledningen till att jag själv skriver om detta är för att jag legat golvad i 3 (!) veckor i en envis förkylning och det enda jag tänker på nu är; aldrig mer! 

Att ge kroppen motion, sömn, vila och må-bra-grejer är givetvis bra. Vissa av dessa kan vara svårt att få till i perioder men något som åtminstone jag tycker är hyffsat lätt att fixa är maten/näringen. Nu tar jag ett ordentligt krafttag och går tillbaka till vissa rutiner jag tappat då jag kaxigt tänkt att jag nog slipper förkylningar ändå.

Det som jag tycker är viktigt är TRE rutiner som man bör göra DAGLIGEN. Jag ser det som en multivitamin. Precis som kroppen behöver sömn varje dag behöver den också rätt näring varje dag. 

TIPS NUMMER ETT: Den dagliga shotsen!

Det här med den dagliga hutten hade jag på fin rutin tidigare men kommit ifrån av någon anledning. Den är nu BACK ON!

Du har säkert din egen shot och det finns massor av recept på nätet. Så här gör jag min: 

Riv en stor ingefärabit (med skal, tvätta först) på det grövsta - jag brukar ta ca en "äggstor" ingefärabit. Koka upp tillsammans med 1 liter vatten i ca 30 min. Låt svalna. Blanda i 2-3 pressade EKOcitroner och 2 msk manukahonung. Ibland blandar jag även i riven färsk gurkmeja + lite kokosolja. Häll upp i en bringare och förvara i kylskåpet (håller i ca 2 v).  

Varje morgon tar du en kall shot (ca 1/3 litet glas). Ibland brukar jag pressa i en halv eller hel apelsin i detta. Ibland tillsätter jag shotsen i min frukostsmoothie istället för att svepa direkt.

TIPS NUMMER TVÅ: Fyra rejäla portioner grönt

Om du inte redan gör det; ät dina grönsaker, frukter och bär varje dag.

Till VARJE lunch OCH middag: minst en rejäl näve grönsaker, gärna flera sorter, gärna råkost, gärna EKO.

Till VARJE frukost + ytterligare en gång under dagen: en rejäl näve frukt eller bär, gärna olika sorter, gärna EKO. 

 TIPS NUMMER TRE: Extra-extra boost

Det finns en hel del intressanta livsmedel man kan lägga till i sin kost för att stärka immunförsvaret. Ha som ambition att välja en av dessa varje dag, eller fler. Tex:

Gurkmeja (i matlagningen eller som tillskott i din shot ovan)

Grönt té

Probiotika i form av berikad fil/yoghurt (naturell!) eller mjölksyrade grönsaker eller kosttillskott

Kombucha

Omega-3 (valnötter, hampafrön, lax/tonfisk el kapslar)

Fläder

Grapefrukt 

Något jag också går tillbaka nu är att dagligen ta D-vitamin i kosttillskottsform. 

Utöver dessa tre tips gäller givetvis bra och nyttig mat i övrigt, protein tex är viktigt för immunförsvaret och här blandar du vegetariska och animaliska källor (eller enbart vego så klart). 

Har jag glömt något som du tycker är immunstärkande, tipsa gärna. Nu ska vi hålla oss friska!!! 

Alexandra

2017-01-13 15:48

Kommentarer (0)

Kommentera





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittiofem med siffror i fältet här


Följ oss fb_symbol twitter_symbol instagram_symbol
Annonser