Alexandra Petersson | Women's Health

Annons

Alexandra Petersson av Alexandra Petersson


VEM ÄR JAG?
Utbildad Nutritionist och certifierad i Stahremetoden, KBT-inriktad överviktsbehandling. Pluggat kost & idrott på Umeå Universitet. Jobbar dagligen med individuell kostrådgivning och är även ute på företag och föreläser samt undervisar näringslära på Yrkesakademin i Uppsala. Kontor i Stockholm på träningsanläggningen Balance och läkarmottagningen Quality Care.

MIN FILOSOFI
Jag gillar varierad och naturenlig mat. Jag säger socker framför sötningsmedel och bregott framför margarin. Jag sätter inga etiketter på mina kostråd utan tror på individanpassad mat – ”DNA-dinner” står för dörren. Utöver detta gillar jag ekologisk och klimatsmart mat och så tycker jag att matsvinn är riktigt osexigt.

BLOGGEN
Jag kommer att skriva om matnyheter, fina råvaror och recept – garanterat fritt från fokus på bantning. För några år sedan fick jag sätta ihop en hälsomeny på Gordon Ramsays restaurang Boxwood i London. Sedan dess bär jag med mig att smak & presentation är lika viktigt som råvaran. Jag hoppas kunna knyta ihop allt detta och inspirera till smaklig hälsa!

Du hittar mig även här: www.egofood.se


RSS-flöde


Kategorier

  1. » Mat

Andra bloggar

Cecilia Duberg


Maj. Vi reflekterade över vårstress här ... [Läs mer]

Tanja Djelevic


Och det gäller verkligen inte bara den ... [Läs mer]

Sofia Hedström


I lördags sprang jag Southern Most ... [Läs mer]

Anna-Lena Petterson


Alltså jisses så roligt jag har haft ... [Läs mer]

Matilda Rapaport


I’ve previously written about mental ... [Läs mer]

Vägen mot halvmaran


Igår sprang 2667 tjejer över den här ... [Läs mer]

Maria Gradin


Härligt att träna utomhus när vädret ... [Läs mer]

Malin Aldhagen


Foto: Ryno Quantz Här är vi i Team WH ... [Läs mer]

Moa Quist


I vintras antog jag utmaningen att ... [Läs mer]

Chefredaktören


Om inte Veronica Maggio hade besjungit ... [Läs mer]

Iman Malmberg


Vill bara passa på att önska alla mina ... [Läs mer]

Supergod vegetarisk lasagne

Min graviditet drar ut på tiden och jag har gått en vecka över tiden nu.... Lite segt men jag försöker sysselsätta mig så gott det går här! Bland annat genom att fylla frysen med massa goda färdigrätter, som den här urgoda lasagnen. OH MY säger jag bara, don't miss. 

Ok, varning för en himla massa ingredienser men det blir ganska mycket mat, ca 10 portioner. Frys in det som blir över - supergott att plocka fram och värma upp sen. Se receptet nedan!

Ingredienser: Lasagneplattor, 1 1/2 gul lök, 2 vitlöksklyftor, 1-2 msk raps-/olivolja, 4 msk tomatpuré, 700 g krossade tomater, 1/2 paket svampmix (eller hela paketet om du gillar svampsmak) - välj champinjoner istället om du vill ha en mildare svampsmak, 2 tsk flytande honung, 1 1/2 grönsaksbuljong, 4 dl vatten, 1,5 dl grädde, 1 kruka färsk timjan, 1 påse spenat (färsk eller fryst), 3 tomater, 1 aubergine, 2 paket halloumiost (eller fetaost), 2 dl valnötter, 2 dl riven cheddar ost, salt & peppar, torkad oregano.

Halvera ovan mängder om du vill göra en lite mindre lasagne.

Tillbehör: Finhackad färsk vitkål eller spetskål + vinaigrette.

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Skala och hacka gul lök och vitlök. Fräs i olja i en stekpanna några minuter. Tillsätt tomatpuré, krossade tomater, honung, buljongtärning och vatten. Låt koka i 5 minuter.

3. Under tiden, stek den frysta svampen tills vätskan försvinner. 

4. Tillsätt svamp, spenat, grädde och hackad färsk timjan i tomatsåsen. Rör om och koka i 5 minuter. Smaka av med salt & svartpeppar.

5. Ta bort tomatsåsen från spisen. Tillsätt grovhackade valnötter (rosta gärna först i en stekpanna eller ugn). 

6. Skär halloumin i tunna skivor. Skölj och skär aubergine i tunna skivor.

7. I en ugnssäker form: varva tomatsås, lasagneplattor, halloumi och aubergineskivor. Börja och avsluta med tomatsåsen. 

8. Skiva tomaterna och lägg på överst. 

9. Riv osten och strö över. Krydda med oregano + färsk timjan om du har över. 

10. Grädda i ugn cirka 20 minuter. 

Servera denna goding med finhackad vitkål.

Trevlig helg!

Alexandra

Kommentarer (0) | 10 Juni 2016

Maten och Östersjön

Häromdagen talades det återigen om maten & klimatet. SVT Nyheter skrev om hur ändrade matvanor kan rädda Östersjön. Minskad mängd protein var lösningen!

Det är Havsmiljöinstitutet som kommit ut med en ny forskningsrapport. Den visar att en minskad konsumtion av protein, från 80 till 60 gram per person och dag, nästan skulle halvera belastningen på havet av fosfor med 40 procent och kväve med 50 procent. 

Man tittade på protein, fosfor i livsmedel, matsvinn och hästhållning. Överlägset störst effekt skulle vara om vi kunde minska på proteinet.. De största bovarna var lamm-, nötkött följt av fläsk. Kyckling, ägg, mejeriprodukter och baljväxter orsakade något mindre utsläpp.

Vissa tillsatser var också bad news. Fosfor till exempel som tillsätts till charkuterier och (importerad) kyckling bör slopas och ge en effekt på minskade fosforutsläpp med 60 ton om året. 

Det knyter sig lite i magen faktiskt. Kanske det är dags att att chilla nu när det kommer till proteinhysterin. Honeymoon is over! Det är inte det att vi alla måste bli vegetarianer och enbart välja superklimatsmarta val. Men åtminstone ta det lite lugnare. Ta vara på maten och göra medvetna val.

Ett steg kan vara att överge värstingarna. T ex mindre kött, ingen chark och aldrig kasta mat. 

Alexandra

Kommentarer (0) | 27 Maj 2016

Nutella & minimorötter!

Jag tänkte slå ett slag för kompromisser och integrationstänk idag. Med endast en vecka kvar på min graviditet finns det tid för lite reflektion... över mat!

Det som har blivit ganska tydligt för mig är att det inte varit så lätt att leva så där sunt som jag hade tänkt mig. För att förtydliga detta bjussar jag på en bild!

Mögelosten rök ju direkt förstås, inga problem. Men jag har ätit nutella. Varvat med ballerinakex och dajm. Ibland ganska omåttligt.. Jag har varit extremt sugen på apelsin (yey!) men kombinerat med jordgubbar och glass i en egen komponerad satans god milkshake. 

Vart vill jag komma med detta? Jo att "integrationstänket" har hjälpt mig otroligt mycket i en tid av utomjordisk sug. Att integrera det onyttiga med nyttigt - att inte gå all-in.

I ett läge där man inte är redo att släppa taget om "skräpet" kan det vara enklare att istället börja med att få in mer nyttigheter, som en motvikt. Lägga till, inte ta bort. Naturligtvis inte ett livslångt upplägg då man behöver ha ett större fokus på det nyttiga - men som ett steg åt rätt håll eller en tillfällig lösning.

Jag har suttit med skeden i nutellaburken. Men jag har också gått och knaprat minimorötter. Jag har gjort min glassmilkshake men jag har också mixat mina nyttiga smoothiesar till frukost.  

Ett annat exempel. Cravings efter Alfredo-sås på fet grädde, smör och en massa parmesanost lamslog mig i v 25. Tillsammans med tortellini. Men mitt integrationstänk hängde på – halva tallriken grönsaker. Jag får min Alfredo men så även mina veggies.

Jag har tidigare jobbat på det sättet med vissa överviktiga klienter och personer med låg motivation vilket har fungerat väldigt bra. Ett steg åt rätt håll, inga jättekliv. Man får så ont i benen annars som min vän Staffan brukar säga (psykolog). 

Det låter självklart. Faktum är att i teorin är allt självklart och enkelt. I praktiken är det oftast lite klurigare och jag tror att vi kommer långt på de där små kliven. Att vara tolerant i sitt tänk och fasa ut det onyttiga genom att stegvis öka det nyttiga för att sedan på sikt låta det ta större plats. 

För de som har ett problematiskt förhållningssätt till mat bör detta läggas upp i en strukturerad form med en nutritionist/dietist/hälsocoach men det är en bra strategi för vissa att komma framåt i sitt långsiktighetstänk tycker jag. 

För egen del har det känts bra. När jag är redo att låta nyttigheterna återigen ta en stor plats och "knuffa ut" det onyttiga blir det inte ett lika stort kliv för mig som om jag skulle börja från ruta 1. Det får bara vara så här just nu. Successful thinking!

Alexandra

Kommentarer (0) | 25 Maj 2016

Supernice Smoothiebags

Mitt heta tips för rushiga morgnar och varma lata sommarkvällar eller alla de tillfällen när suget brinner och man orkar inte fixa... är smoothiepåsar. Dessa tillfällen är ganska frekventa hemma hos mig och just därför har jag hittat en toppenrutin.

Ungefär varannan vecka fyller jag på mitt lager av smoothiebags i frysen. Jag köper in lite allt möjligt och fyller fryspåsar med det jag gillar - för att kunna mixa en snabb smoothie.

Idag gjorde jag påsar med: 1 skivad banan, 1-2 dl hallon & mango eller jordgubbar & mango, 2 färska dadlar, 4 pekannötter. Påsarna återanvänder man givetvis.

Dessa tar jag sedan fram från frysen och mixar direkt med havremjöllk eller vanlig mjölk. Ibland lägger jag till lite turkisk yoghurt (för krämighet) och/eller färskpressad apelsin, gurka eller melon (för vattnigare konsistens och sötma). Ibland pimpar jag med linfrön/chia, vetegroddar, alger, havreflingor, hampafrön el linfröolja.

Välj själv hur många ingredienser du vill ha i din påse men jag lovar att du kommer älska konceptet! :)

Alexandra

Kommentarer (0) | 16 Maj 2016

Meze!

Fixade en mezemiddag på mindre än en halvtimma häromkvällen. Skulle ha vänner över och hann verkligen inte fixa så mycket så jag testade Sevans goda röror och falafel - blev supergott! Som tillbehör gjorde jag egen tabbouleh, finns ju flera recept på det - se min egen snabbvariant nedan ;)

 

Taboulleh: Knipplök (3-4 st), 4 port bulgur, 1 buljong (kung markatta), 2-3 msk tomatpuré, 1 knippe bladpersilja, valnötter, fetaost. 

Skär löken i stora bitar och lägg upp i en ugnssäker form. Ringla över olivolja. In i ugnen 200 gr i ca 20 minuter (eller tills de har fått färg och blivit mjuka, tar längre tid om bitarna är störrre). Koka bulgur enligt anvisning tillsammans med buljong. När bulgur kokat klart - låt svalna något och rör sedan i: olivolja, tomatpure, persilja och den ugnsgrillade löken. Lägg upp på ett fat och strö över fetaost och valnötter.

Till detta åt vi Sevans hummus (hot & spicy), muhammara (paprika & aubergineröra), creme toume (vitlökscreme) och två sorters Falafel (rödbeta och broccoli & hanout. 

Trevlig helg!

Alexandra

Kommentarer (0) | 22 April 2016

Extremism i kostdebatten!

Kost och hälsa engagerar onekligen! Men debatten kan också ta lite väl extrema former ibland. När jag förra veckan läste Amina Manzoors artikel i DN om faktaresistens inom kost var det så träffsäkert! Har själv sett några exempel på detta och stilla undrat; vart är vi på väg!?

Jag åt lunch med en dietist för ett tag sedan som blivit påhoppad av fett-talibaner under sitt föredrag för att hon förespråkat mindre mängd mättat fett. Det var nästintill en hotfull stämning och obehaget fortsatte flera dagar efteråt i form av inlägg i sociala medier och arga mails.

En klient till en kollega begärde pengarna tillbaka då denne inte tyckte att kostråden överensstämde med sin egen bild. Att rekommendera frukt var oprofessionellt och rentav ett hälsofarligt råd. ”Fruktos - farligt för hälsan” var en vedertagen sanning och fanns att läsa om på flera amerikanska sajter enligt klienten. Kostrådgivarens vilja att ta debatten fick kalla handen; ”DU är mossig och dina råd är manipulerade av etablissemanget” var slutet på den diskussionen.

Jag höll själv nyligen ett föredrag där en av mina punkter handlade om smör där jag försökte ge en nyanserad bild. Efteråt var det en sjuksköterska som kom upp till mig och undrade om hon fick hänvisa ”fanatiska personer" (exakt ordval) till mig då hon själv inte orkade (vågade?) ta diskussionen.

Denna hätska diskussion kan vara tärande. Där det till stor del handlar om att "få rätt" snarare än att det ska "bli rätt". Typ som inom vissa politiska diskussioner... Har hälsodebatten rentav blivit en Donald Trump?

För ett tag sedan visade jag en grupp elever några längre (välgjorda!) intervjuer på forskare som gav sin syn på mat och hälsa. Om inte ljuset hade varit tänt i salen hade de somnat! Det är mycket roligare att se Katrin Zytomierska bråka med en äldre forskare på TV erkändes det och blev därmed temat på den lektionen! En intressant insikt för blivande hälsocoacher.

Min poäng är inte att det finns absoluta rätt och fel – vare sig när det kommer till enskilda studier eller individers åsikter. Jag kan förstå de personer som känner sig lurade av ”gamla” kostråd där fettet skulle skäras ner på till varje pris och man skulle äta 6-8 skivor bröd per dag. Men vi kan inte heller, precis som Manzoor skriver, styras av modenycker och personligt tyckande. Vi behöver stöd från vetenskapen och det behövs forskas mer. Båda sidor måste också mötas på ett seriöst plan.

Debatt är bra och så klart ska man kunna tycka olika. Don´t take it personal som det heter. Men diskussionen ska hållas seriös och utan sylvassa horn i pannan. Det är iaf min åsikt.

Kommentarer (1) | 14 April 2016

Barnmat - helrätt Alex&Phil!

Vet inte om det är för att jag är gravid i v 31 eller för att jag letar enkla lösningar men har hittat ett superschyst barnmatsmärke som heter Alex&Phil. Små söta förpackningar märkta med KRAV och med ett innehåll som smakar lika gott som det är nyttigt. Som hemlagat typ. Inga tillsatser, inga koncentrat eller utfyllnadsämnen.

Läste om grundaren Jenny Hårdh, som tidigare arbetat som människorättsjurist på UD och Amnesty, att idén föddes när hon fixade egen barnmat till sina barn för att få den så nyttig som möjligt och slippa ris med spår av arsenik etc... Företagsidén kombinerades med välgörenhet - 50 öre av varje såld förpackning ges till mat till behövande barn i världen.  4000 portioner av Alex&Phil har redan skickats ner och delats ut på Röda Korsets flyktingläger i Ungern. Himla fint tycker jag! 

Långt kvar tills jag kan servera barnmat hemma men tills vidare äter jag den faktiskt själv... Som mellanmål men främst som tillbehör i smoothie :-)

Alexandra

Kommentarer (1) | 28 Mars 2016

Påsk tips!

Enkelt att hålla reda på den svenska traditionella maten - vi äter ägg, sill och lax till samtliga högtider, så även påsk!:) Här kommer tre urgoda extra-extra att gå loss på under påskhelgen; mina två favoriter Mangoglass, Krispiga cashews & Sötsalt tomatsalsa.

Mangoglass

Du behöver: 3 dl turkisk yoghurt, 1 färsk mango, 3 tsk flytande honung, 1 tsk vaniljsocker (gärna Kung Markatta), pekannötter (eller biscotti), färska dadlar (tex fontana eller premium quality). 

Gör så här: Skala mangon och ta bort kärnan. Stavmixa yoghurt, mango, honung. Lägg upp i en bunke och ställ in i frysen. För att undvika att glassen blir isig - ta ut bunken var 15/20 minut i 2 timmar och rör om. Glassen är klar på ca 4 timmar. Håll upp glassen i glass och tillsätt grovhackade pekannötter och hackade dadlar. Gott att dekorera med färsk mynta också!

Krispiga söta cashews

Du behöver: 200 gram cashewnötter, 100 gram valnötter, 1 dl sesamfrön, 4 msk honung, en nypa salt.

Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader. Blanda i en bunke: cashewnötter, valnötter, sesamfrön, honung och en nypa salt. Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i ugnen tills nötterna fått färg (ca 15 minuter). Jag brukar vända på nötterna lite efter halva tiden.

Mango- & Tomatsalsa

Denna är så god! Passar till grillad tonfisk, lax, kyckling + samt vegetariska alternativ.

Du behöver: 1 paket tärnad mango (ca 250 gram), 1 ask cocktailtomater, 1 bit färsk ingefära, 1 röd chili, 1 msk sesamolja, 1 msk olivolja, 1 kruka koriander, Salt & peppar

Gör så här: Lägg upp den frysta mangon i en skål och låt tina upp (beräknad tid: 2-3 timmar. Skölj och skär cocktailtomaterna i halvor. Skala ingefäran och riv den på ett rivjärn eller hacka fint. Skölj och finhacka chilin (ta bort kärnhuset om du inte vill ha för starkt). Blanda ihop ovan ingredienser och tillsätt sesamolja, olivolja och grovhackad koriander. Smaka av med salt och svartpeppar. 

Happy happy Easter!

Alexandra

Kommentarer (0) | 24 Mars 2016

Delicious pancakes - 5 läckra toppings!

Pannkakor kan man ju göra på flera sätt. Både nyttiga och onyttiga. Standardreceptet på mjölk, ägg, smör och mjöl ersätts ofta idag med mylk på nöt/havre/kokos, fröer, fiberhusk, kokosmjöl etc. Och har du inte provat mandelmjöl - testa! Ett urgott alternativ till vanligt mjöl och ger din kropp nyttigheter som goda fetter och fibrer. 

Oavsett vilken pannkaka du väljer får ändå toppingen det sista ordet! Även här finns stor variation. Jag gillar både kokosgrädde, turkisk yoghurt och egen hallonkesella och så bär i massor. Nedan har jag tipsat om 5 goda och nyttiga toppings till din favoritpannkaka. N'joy!:)

Foto: Malin Winqvist

5 toppings till pannkakor:

Smörstekta finhackade äpplen med kanel (skär äpplen i bitar, stek i smör tills de är mjuka, tillsätt lite honung och kanel) - ät tillsammans med creme fraiche eller kokosgrädde + mynta och lite hackade pekannötter.

Skivad banan, lite maple sirap + egen (eller köpt) chokladgranola, se recept (ovan bild) här

Skivade hallon & jordgubbar med riven mörk choklad och osaltade nötter - ät gärna tillsammans med turkisk yoghurt.

Uppvärmda hallon, Raw Food glass - tex Lilly & Hanna's som finns färdiga att köpa. Toppa med hackade pekannötter.

Matiga varianten med rökt lax, avokado, pocherat ägg och lite heta nötter till (tex rosta cashewnötter i paprikapulver & cayenne).

Alexandra

Kommentarer (0) | 17 Mars 2016

Smygstartar grillsäsongen - HOLM Grillplatta!

Äntligen!! Jag sprang till dörren som en liten puppie när budet ringde på dörren. Hittade den här fina grillplattan från Holm och kanske jag som är en köksprylsnörd men tycker den är SÅ fin! Tänkte smygstarta grillsäsongen inomhus men första ljumma kväll ska den testas på balkongen.

Grillplattan är gjord i gjutjärn och man värmer upp den på spisen; du får till de där fina grillränderna, räfflorna gör så att fettet rinner bort och så får man den goda grillsmaken förstås.

Grillplattan köper du på Illums Bollighus eller Mio. Kostar 899 kr.

Alexandra

Kommentarer (0) | 14 Mars 2016

670 träffar Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 67 Nästa Sista 
Följ oss fb_symbol twitter_symbol instagram_symbol
Annonser