Alexandra Petersson | Women's Health

Annons

Alexandra Petersson av Alexandra Petersson


VEM ÄR JAG?
Utbildad Nutritionist och certifierad i Stahremetoden, KBT-inriktad överviktsbehandling. Pluggat kost & idrott på Umeå Universitet. Jobbar dagligen med individuell kostrådgivning och är även ute på företag och föreläser samt undervisar näringslära på Yrkesakademin i Uppsala. Kontor i Stockholm på träningsanläggningen Balance och läkarmottagningen Quality Care.

MIN FILOSOFI
Jag gillar varierad och naturenlig mat. Jag säger socker framför sötningsmedel och bregott framför margarin. Jag sätter inga etiketter på mina kostråd utan tror på individanpassad mat – ”DNA-dinner” står för dörren. Utöver detta gillar jag ekologisk och klimatsmart mat och så tycker jag att matsvinn är riktigt osexigt.

BLOGGEN
Jag kommer att skriva om matnyheter, fina råvaror och recept – garanterat fritt från fokus på bantning. För några år sedan fick jag sätta ihop en hälsomeny på Gordon Ramsays restaurang Boxwood i London. Sedan dess bär jag med mig att smak & presentation är lika viktigt som råvaran. Jag hoppas kunna knyta ihop allt detta och inspirera till smaklig hälsa!

Du hittar mig även här: www.egofood.se


RSS-flöde


Kategorier

  1. » Mat

Andra bloggar

Tanja Djelevic


Häromdagen fick jag vara med på en ... [Läs mer]

Anna-Lena Petterson


Ibland känns det som att man ska kissa ... [Läs mer]

Maria Gradin


Löpning är mer än bara en träningsform ... [Läs mer]

Moa Quist


Under höstens yogaretreat fick jag lära ... [Läs mer]

Iman Malmberg


Den 8 december slår A start up Store ... [Läs mer]

Glöggens dag idag!

Det tänker jag absolut fira och hemma hos mig blir det Saturnus glögg; deras vinglögg och den utan tillsatt socker. Supergoda!

Kommentarer (0) | 01 December 2016

Mustig svampgryta med blått ris

Hur gott är det inte med grytor!? Speciellt nu under höst och vinter. Jag är ett stort fan av vegetariska grytor och älskar att bevisa att vegetariska grytor är lika mustiga, matiga och goda som grytor med kött i. Som denna svampgrytan till exempel! Här använder jag lila blomkål - tycker att de är vackra och blir verkligen effektfullt på tallriken.

Ingredienser (ca 4 portioner): Svamp (jag använde skogschampinjoner + ICAs svampmix), 1 gul lök, 2 salladslökar, 2 vitlöksklyftor, 1/2 röd chili, 1 msk tomatpuré, 2 tsk sojasås, 2 msk rapsolja, 5 dl grönsaksbuljong (jag har även i 1/2 hönsbuljong men uteslut om du vill ha helt vego), 2 röda paprikor, 1 paket/burk kikärtor (ca 400 g) eller vita bönor, cocktailtomater, 2 tsk spiskummin, 1 kruka bladpersilja, salt & peppar, cashewnötter. 2 portioner ris, 1 lila blomkål.

Jag använder mina krispiga söta cashewnötter som topping men går också bra att bara ha naturella nötter.

Skölj och rensa champinjonerna. Gör det gärna enkelt och använd enbart fryst svamp. Hacka lök, vitlök och chili fint (ta bort kärnor om du vill ha mindre hetta). Stek löken i olivolja i några minuter och tillsätt svampen. Stek tills vattnet försvunnit. Koka upp buljongen och tillsätt till svampen. Tillsätt tomatpuré. Tillsätt kikärtor/vita bönor. Skär paprikan i strimlor och skär tomaterna i halvor - lägg i grytan och låt koka i några minuter. Smaka av med spiskummi, salt och svartpeppar. Strö över persilja. 

Låt grytan puttra på ett tag. Under tiden: koka riset (vitt/rött/svart/fullkorn) - jag brukar använda 1/2 portion ris per person. Koka blomkålsbuketter - håll koll på tiden, de får inte bli för mjuka. När det är klart - blanda försiktigt ihop ris och blomkål. 

Servera tillsammans med cashewnötter som du strör på grytan - gör gärna mina rostade cashewnötter (se ovan). 

Gott!

Alexandra

 

Kommentarer (0) | 21 November 2016

Ladda för valvaka!

På tisdag natt avgörs det amerikanska presidentvalet och det är en riktig rysare eller hur? Inget man får missa! Och för det behöver man ladda! Jag kommer att ladda med chokladbollarna i mitt förra inlägg, söta krispiga cashewnötter OCH fisktacos! 

Jag panerar torskfilébitar i mjöl, ägg och pankoströbröd (vill du ha nyttigare variant så skippar du paneringen givetvis och steker/kokar torsken). Jag kryddar paneringen med salt och paprikapulver o lite cayenne. Tillbehör: mango-, tomat- & avokadosalsa (kryddar med koriander, finhackad ingefära, olivolja och lite sesamolja), picklad rödlök, guacemole, färsk lime och mjuka små tacobröd. SÅ gott!

Kommentarer (0) | 07 November 2016

Godaste du gjort!

....tyckte mamsen när jag bjöd på dessa. Kul eftersom de hastades ihop på det som fanns hemma. 

I dessa hade jag: rostade mandlar (lägger mandlar på en plåt el ugnssäkert fat och rostar i ugn på 180 grader i ca 20 min), havregryn, kokosflingor, sesamfrön, blötlagda russin (la russin i vatten i ca 20 min men går säkert utan blötläggning också), lite flytande honung, kakao, starkt kaffe. Smaka dig fram hur mycket av varje ingrediens. Mixa, rulla! 

Kommentarer (0) | 31 Oktober 2016

Sevan goes dinner kit!

Jag gillar matlagning och att testa nya spännande rätter och smaker. För en tio år sedan gav jag mig på utmaningen att laga 12 olika mezes under en "Mellanöstern afton". OMG vad jag slet! Det var en himlans massa ingredienser och nya kryddor och stök och bök. Det blev otroligt gott men jag har inte lagat meze sedan dess. Just för att det tog sådan tid att laga dem (och diskningen sen...).

I veckan testade jag Sevan Meze Dinner Kit. Att bara behöva tillsätta köttfärs i Köfte och kyckling i Shawarma kändes riktigt lyxigt. Det var gott! Ok - det blir godare att laga själv men med tanke på att det tog mig en kvart att svänga ihop Dinner Kit är det helt klart värt det. Så när Mellanösternsuget kickar in... 

Kommentarer (0) | 24 Oktober 2016

Havtorn-boosta dig!

Ta detta lilla mirakelbäret som ett litet vitaminpiller varje dag - det är proppat med näring! Jag lägger t ex i 2 st hactornsbär (det räcker!) i min smoothie varje dag. 

Havtorn är ett av jordens mest vitamintäta bär. Högt innehåll av bla C-vitamin; hela 120 mg C-vitamin per 100 gram. Jämför det med apelsin (53 mg) och hallon (27 mg). Extra unikt med havtorn är att den innehåller nyttiga fettsyror. Är man ute efter den nyttiga omega-7 är det just havtorn (och macadamianötter) som man ska äta.

I veckan har jag varit i Halmstad och hittat just vilda havtornsbär! Blev helt till mig och plockade fickorna fulla. Dessa ska jag nu frysa in och ha i mina smoothies framöver.

Och ät nu HELA bäret. Skalet ger B-vitaminer och fettsyror. Fruktköttet innehåller B-vitaminer, C-vitamin, folsyra, E-vitamin och flavonoider. Och kärnan innehåller den största mängden nyttiga fettsyror.

Man har forskat på havtorn och man har sett att mängder runt 90 gram per dag kan ha en gynnsam effekt vid cancer och hjärtkärlsjukdom. Havtorn kan även vara bra för kroppens slemhinnor.  

Om du inte har havtorn att plocka runt hörnet finns det frysta EKObär att köpa från Polarica. Syltkrukan har även ekologisk havtornssaft i sitt sortiment. Saften är supergod och påminner om passionsfrukt.

Kommentarer (1) | 19 Oktober 2016

Medelhavskost!

Förra veckan skrev The Guardian om hur Medelhavskost kan förebygga 19 000 dödsfall varje år i England. Detta enligt en ny brittisk studie som tittat på britternas matvanor och de vanligaste dödsorsakerna stroke och hjärtkärlsjukdom.

Smaka på den siffran; 19 000... Är fish & chips, crisps, pies, lagers verkligen värt det? Medelhavskosten är dessutom god! Man behöver ju inte heller krångla till det mer än att man lägger till 3-4 medelhavskostingredienser till sin nuvarande mat. Typ en matig sallad med lite nötter och olivolja till pajen - kommer jättelångt på det!

Viktigt att nämna är att det är den traditionella medelhavskosten man hänvisar till. Den som är rik på olivolja, frukt, grönsaker, nötter, lite mjölkprodukter och fisk men med ett begränsat innehåll av rött och processat kött. Och så lite vin på det.

Forskaren dr nita Forouhi menade på att det inte är "superfoodsen" som populära bär och pulver som är nyckeln till optimal hälsa. Inte heller att fokusera på att ta bort en specifik livsmedelsgrupp som fett och kolhydrater. Det handlar istället om en balanserad kosthållning som innehåller olika typer av hälsosamma ingredienser. Och att man unnar sig detta dagligen.

Här i Norden kan vi lika gärna äta traditionell nordisk mat för hälsan - precis lika nyttigt som medelhavskost! Dinkel, rotfrukter, äpple, lax och yoghurt är finfint för hälsan.

Alexandra

Kommentarer (0) | 10 Oktober 2016

Varm & go höstsallad!

Sallad is the shit! Men för min del behöver den vara både varm och matig för att jag ska bli mätt. En av mina favoritsallader är varm rödbetssallad. Älskar den gamla goda kombinationen rödbetor, chevre, valnötter och honung.

Ingredienser (2 pers):

Rödbetor i ugn: 2 stora rödbetor, ca 100 g chevre, 1 msk honung, timjan, salt & peppar, olivolja.

Bulgursallad: 2 portioner bulgur, 1 buljongtärning (tex Kung Markatta), 1/2 påse machesallad, 1 äpple, 8 cocktailtomater, 10 valnötter, citron, olivolja.

Skala rödbetorna och skär i båtar. Lägg i en ugnssäker form, ringla över olivolja, salt, peppar och timjan. Grädda i ugn i cirka 30 min i 200 grader (de ska vara mjuka). Ta ut, höj temperaturen till 250 grader och lägg på smulad chevre och ringla över honung - grädda i ung i ca 8-10 min. 

Koka bulgur i buljong enligt anvisning. Låt svalna. Blanda i hackat äpple, cocktailtomater, grovhackade valnötter. Smaksätt med olivolja, salt, peppar och citron.

Lägg upp machesallad på ett fat och lägg upp bulgurblandningen. Servera med rödbetorna! 

Alexandra

Kommentarer (1) | 29 September 2016

Genväg till viktminskning

Generna spelar roll! När det kommer till övervikt och fetma vet vi att det finns ett hundratal gener som är med och påverkar risken till viktuppgång, en av dessa är ”FTO-genen”. Men hur stor roll spelar genen vid viktminskning? Ingen, enligt en ny metaanalys.

Detta betyder att personer som har en ärftlig risk för fetma går ner lika mycket i vikt till följd av viktminskningsåtgärder som resten av befolkningen. Enligt professor Paul Franks vid Lunds Universitet visar detta att ”livsstilen sannolikt har större betydelse för fetma än ärftligheten”.  Onekligen intressant. Vi ser ju dessutom att genuttryck kan ändras av vår livsstil. Vi är alltså inte slavar under våra gener fullt ut.

Har vi då löst gåtan? Tyvärr inte. Vi får återigen bekräftat att livsstilen är avgörande men en huvudaktör kvarstår; låg följsamhet. Studier visar att deltagare som gått ner i vikt har svårt att följa sin nya sunda livsstil och återfår sin ursprungsvikt efter cirka fem år. Något deppigt kan man tycka. Vi har nyckeln men vi tappar den. 

Ett livslångt ”walk the talk” är den största utmaningen när det kommer till viktminskning. Oftast är man väldigt noga med att ta hjälp när man ska gå ner i vikt – man söker stöd av familj, vänner, hälsorådgivare. Påhejad ända fram till mål. Men det är tiden efter viktminskning som är den tuffaste resan. Det är DÅ man behöver stöd. Den som förstår och tillämpar detta har störst chans att lyckas!

Kommentarer (0) | 22 September 2016

Nyttigt med EN hand!

Är det både urgott och nyttigt gör det inget om det blir enformigt. Så kör jag! Hälsans kök har massa gott i sitt sortiment men det här är fasen det godaste jag ätit i färdiglagad variant. Toscanska biffar! 

Den här rätten är min favorit just nu och äter den OFTA. Superenkelt dessutom, man fixar det faktiskt med EN hand; bra för mig då den andra numera är paxad av en bebbe. 
Stek och servera med grönsaker, riven hallloumi (jag förbereder rivna morötter, hackade sockerärtor, gurka, majs och förvarar i kylen och plockar av under 2-3 dagar), jordnötter och yoghurtsås (turkisk yoghurt + mango chutney). SÅ gott. U must try! 
Kommentarer (0) | 07 September 2016

685 träffar Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 69 Nästa Sista 
Följ oss fb_symbol twitter_symbol instagram_symbol
Annonser