Alexandra Petersson | Women's Health

Annons

Alexandra Petersson av Alexandra Petersson


VEM ÄR JAG?
Utbildad Nutritionist och certifierad i Stahremetoden, KBT-inriktad överviktsbehandling. Pluggat kost & idrott på Umeå Universitet. Jobbar dagligen med individuell kostrådgivning och är även ute på företag och föreläser samt undervisar näringslära på Yrkesakademin i Uppsala. Kontor i Stockholm på träningsanläggningen Balance och läkarmottagningen Quality Care.

MIN FILOSOFI
Jag gillar varierad och naturenlig mat. Jag säger socker framför sötningsmedel och bregott framför margarin. Jag sätter inga etiketter på mina kostråd utan tror på individanpassad mat – ”DNA-dinner” står för dörren. Utöver detta gillar jag ekologisk och klimatsmart mat och så tycker jag att matsvinn är riktigt osexigt.

BLOGGEN
Jag kommer att skriva om matnyheter, fina råvaror och recept – garanterat fritt från fokus på bantning. För några år sedan fick jag sätta ihop en hälsomeny på Gordon Ramsays restaurang Boxwood i London. Sedan dess bär jag med mig att smak & presentation är lika viktigt som råvaran. Jag hoppas kunna knyta ihop allt detta och inspirera till smaklig hälsa!

Du hittar mig även här: www.egofood.se


RSS-flöde


Kategorier

  1. » Mat

Andra bloggar

Cecilia Duberg


Maj. Vi reflekterade över vårstress här ... [Läs mer]

Tanja Djelevic


Som vanligt så är det dags för en löp ... [Läs mer]

Sofia Hedström


I lördags sprang jag Southern Most ... [Läs mer]

Anna-Lena Petterson


Jag sprang i morse. IGEN! Alltså ... [Läs mer]

Matilda Rapaport


I’ve previously written about mental ... [Läs mer]

Vägen mot halvmaran


Igår sprang 2667 tjejer över den här ... [Läs mer]

Maria Gradin


Bilder från sommarens semester i ... [Läs mer]

Malin Aldhagen


Foto: Ryno Quantz Här är vi i Team WH ... [Läs mer]

Moa Quist


Hoppas ni har en skön sommar! Jag ... [Läs mer]

Chefredaktören


Om inte Veronica Maggio hade besjungit ... [Läs mer]

Iman Malmberg


Nu är äntligen vår nya kollektion som ... [Läs mer]

Lev längre på växtprotein

EGO & ECO - det som är bra för jorden är bra för din hälsa. Sant och redan sagt! Bland annat det här med att att äta mer vegetariskt. En nyligen publicerad studie i JAMA visade tydligt att risken för hjärtkärlproblem minskar hos de som ersätter animaliskt protein med växtbaserad protein. 

Prova min favoritdressing gjord på tahini - funkar utmärkt till vegetariska rätter och ta med till picnic-salladen! :) Se recept på dressingen HÄR.

Alexandra

Kommentarer (0) | 23 Augusti 2016

Provat TEFF?

Teffmjöl är säkert bekant för många glutenallergiker - det är ett jättegott alternativ till mjöl i bakning. Jag åt en supergod paj häromdan med blomkål och brieost där pajbottnen var gjord på teffmjöl. Så nu har jag köpt mjölet och ska testa. Teffmjöl är ett etiopiskt glutenfritt sädesslag och passar bra att ersätta vetemjöl med och har liknande bakegenskaper som havremjöl.

Har inget klart recept men tänkte skjuta lite från höften... typ blanda ägg, teffmjöl (både ljust och mörkt), smör och lite vatten. Trycka ut i ett tjockt lager i en pajform, grädda i ugn i en kvart ungefär och sedan i med en äggstanning + valfria ingredienser. Jag tänkte köra på blomkål, västerbottenost, soltorkade tomater, pumpakärnor och oliver. Och så en GO sallad till det.  

Alexandra

Kommentarer (0) | 15 Augusti 2016

Bästa deon - c/o GERD

Jag har sedan länge skippat de vanliga deodoranterna. Jag läste en artikel för en massa år sedan när jag bodde i London om aluminium i deos och en eventuell koppling till ökad risk för bröstcancer pga aluminium som läckte ut i blodet vid rakning under armarna. Det var mycket snack om det där då (vi pratar 2001...). Observera att jag INTE grävt vidare i detta så möjligt att det är kvacksalveri men jag har hur som helst bojkottat vanliga deodoranter sedan dess.

Jag har testat runt lite olika, vissa bra andra inte. Och nu har jag upptäckt en riktig favorit så för den som är intresserad, here it goes: co/GERD. Toppenbra tycker jag, på alla sätt! 

/Alexandra

Kommentarer (0) | 07 Augusti 2016

Bäckhästen Café & Bageri

Tiden springer iväg som tusan. Mycket på grund av att jag är nybliven (och så jädrans stolt!) mamma till en supergo Matteo! Att de tar så mycket tid de där bebisarna alltså.... jo klart man har hört men har inte riktigt förstått! Och ingen manual finns det heller... all min tid går åt att försöka tolka in denna lille varelses signaler :) 

Just nu är jag på västkusten och bara MÅSTE tipsa om ett fantastiskt café och bageri mitt ute på vishan i Småland, nämligen Bäckhästens Bageri & Cafe. Varje sommar åker jag hit och äter lunch, fikar och köper med mig något från deras bageri. Allt bakas och lagas från grunden - egna odlade råvaror eller närproducerat och ekologiskt efter säsong. Och fair trade. 

In och läs mer på deras sida om deras kärlek till mat och natur OCH har du vägarna förbi - eller inte - åk dit! Maten är bara halva nöjet - miljön är magisk. Se bilder nedan. Matteo kikar fram på en av dem, kunde inte låta bli. Men jag lovar - det ska inte bli något mamabloggande framöver!

Alexandra

Kommentarer (0) | 03 Augusti 2016

Supergod vegetarisk lasagne

Min graviditet drar ut på tiden och jag har gått en vecka över tiden nu.... Lite segt men jag försöker sysselsätta mig så gott det går här! Bland annat genom att fylla frysen med massa goda färdigrätter, som den här urgoda lasagnen. OH MY säger jag bara, don't miss. 

Ok, varning för en himla massa ingredienser men det blir ganska mycket mat, ca 10 portioner. Frys in det som blir över - supergott att plocka fram och värma upp sen. Se receptet nedan!

Ingredienser: Lasagneplattor, 1 1/2 gul lök, 2 vitlöksklyftor, 1-2 msk raps-/olivolja, 4 msk tomatpuré, 700 g krossade tomater, 1/2 paket svampmix (eller hela paketet om du gillar svampsmak) - välj champinjoner istället om du vill ha en mildare svampsmak, 2 tsk flytande honung, 1 1/2 grönsaksbuljong, 4 dl vatten, 1,5 dl grädde, 1 kruka färsk timjan, 1 påse spenat (färsk eller fryst), 3 tomater, 1 aubergine, 2 paket halloumiost (eller fetaost), 2 dl valnötter, 2 dl riven cheddar ost, salt & peppar, torkad oregano.

Halvera ovan mängder om du vill göra en lite mindre lasagne.

Tillbehör: Finhackad färsk vitkål eller spetskål + vinaigrette.

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Skala och hacka gul lök och vitlök. Fräs i olja i en stekpanna några minuter. Tillsätt tomatpuré, krossade tomater, honung, buljongtärning och vatten. Låt koka i 5 minuter.

3. Under tiden, stek den frysta svampen tills vätskan försvinner. 

4. Tillsätt svamp, spenat, grädde och hackad färsk timjan i tomatsåsen. Rör om och koka i 5 minuter. Smaka av med salt & svartpeppar.

5. Ta bort tomatsåsen från spisen. Tillsätt grovhackade valnötter (rosta gärna först i en stekpanna eller ugn). 

6. Skär halloumin i tunna skivor. Skölj och skär aubergine i tunna skivor.

7. I en ugnssäker form: varva tomatsås, lasagneplattor, halloumi och aubergineskivor. Börja och avsluta med tomatsåsen. 

8. Skiva tomaterna och lägg på överst. 

9. Riv osten och strö över. Krydda med oregano + färsk timjan om du har över. 

10. Grädda i ugn cirka 20 minuter. 

Servera denna goding med finhackad vitkål.

Trevlig helg!

Alexandra

Kommentarer (0) | 10 Juni 2016

Maten och Östersjön

Häromdagen talades det återigen om maten & klimatet. SVT Nyheter skrev om hur ändrade matvanor kan rädda Östersjön. Minskad mängd protein var lösningen!

Det är Havsmiljöinstitutet som kommit ut med en ny forskningsrapport. Den visar att en minskad konsumtion av protein, från 80 till 60 gram per person och dag, nästan skulle halvera belastningen på havet av fosfor med 40 procent och kväve med 50 procent. 

Man tittade på protein, fosfor i livsmedel, matsvinn och hästhållning. Överlägset störst effekt skulle vara om vi kunde minska på proteinet.. De största bovarna var lamm-, nötkött följt av fläsk. Kyckling, ägg, mejeriprodukter och baljväxter orsakade något mindre utsläpp.

Vissa tillsatser var också bad news. Fosfor till exempel som tillsätts till charkuterier och (importerad) kyckling bör slopas och ge en effekt på minskade fosforutsläpp med 60 ton om året. 

Det knyter sig lite i magen faktiskt. Kanske det är dags att att chilla nu när det kommer till proteinhysterin. Honeymoon is over! Det är inte det att vi alla måste bli vegetarianer och enbart välja superklimatsmarta val. Men åtminstone ta det lite lugnare. Ta vara på maten och göra medvetna val.

Ett steg kan vara att överge värstingarna. T ex mindre kött, ingen chark och aldrig kasta mat. 

Alexandra

Kommentarer (0) | 27 Maj 2016

Nutella & minimorötter!

Jag tänkte slå ett slag för kompromisser och integrationstänk idag. Med endast en vecka kvar på min graviditet finns det tid för lite reflektion... över mat!

Det som har blivit ganska tydligt för mig är att det inte varit så lätt att leva så där sunt som jag hade tänkt mig. För att förtydliga detta bjussar jag på en bild!

Mögelosten rök ju direkt förstås, inga problem. Men jag har ätit nutella. Varvat med ballerinakex och dajm. Ibland ganska omåttligt.. Jag har varit extremt sugen på apelsin (yey!) men kombinerat med jordgubbar och glass i en egen komponerad satans god milkshake. 

Vart vill jag komma med detta? Jo att "integrationstänket" har hjälpt mig otroligt mycket i en tid av utomjordisk sug. Att integrera det onyttiga med nyttigt - att inte gå all-in.

I ett läge där man inte är redo att släppa taget om "skräpet" kan det vara enklare att istället börja med att få in mer nyttigheter, som en motvikt. Lägga till, inte ta bort. Naturligtvis inte ett livslångt upplägg då man behöver ha ett större fokus på det nyttiga - men som ett steg åt rätt håll eller en tillfällig lösning.

Jag har suttit med skeden i nutellaburken. Men jag har också gått och knaprat minimorötter. Jag har gjort min glassmilkshake men jag har också mixat mina nyttiga smoothiesar till frukost.  

Ett annat exempel. Cravings efter Alfredo-sås på fet grädde, smör och en massa parmesanost lamslog mig i v 25. Tillsammans med tortellini. Men mitt integrationstänk hängde på – halva tallriken grönsaker. Jag får min Alfredo men så även mina veggies.

Jag har tidigare jobbat på det sättet med vissa överviktiga klienter och personer med låg motivation vilket har fungerat väldigt bra. Ett steg åt rätt håll, inga jättekliv. Man får så ont i benen annars som min vän Staffan brukar säga (psykolog). 

Det låter självklart. Faktum är att i teorin är allt självklart och enkelt. I praktiken är det oftast lite klurigare och jag tror att vi kommer långt på de där små kliven. Att vara tolerant i sitt tänk och fasa ut det onyttiga genom att stegvis öka det nyttiga för att sedan på sikt låta det ta större plats. 

För de som har ett problematiskt förhållningssätt till mat bör detta läggas upp i en strukturerad form med en nutritionist/dietist/hälsocoach men det är en bra strategi för vissa att komma framåt i sitt långsiktighetstänk tycker jag. 

För egen del har det känts bra. När jag är redo att låta nyttigheterna återigen ta en stor plats och "knuffa ut" det onyttiga blir det inte ett lika stort kliv för mig som om jag skulle börja från ruta 1. Det får bara vara så här just nu. Successful thinking!

Alexandra

Kommentarer (0) | 25 Maj 2016

Supernice Smoothiebags

Mitt heta tips för rushiga morgnar och varma lata sommarkvällar eller alla de tillfällen när suget brinner och man orkar inte fixa... är smoothiepåsar. Dessa tillfällen är ganska frekventa hemma hos mig och just därför har jag hittat en toppenrutin.

Ungefär varannan vecka fyller jag på mitt lager av smoothiebags i frysen. Jag köper in lite allt möjligt och fyller fryspåsar med det jag gillar - för att kunna mixa en snabb smoothie.

Idag gjorde jag påsar med: 1 skivad banan, 1-2 dl hallon & mango eller jordgubbar & mango, 2 färska dadlar, 4 pekannötter. Påsarna återanvänder man givetvis.

Dessa tar jag sedan fram från frysen och mixar direkt med havremjöllk eller vanlig mjölk. Ibland lägger jag till lite turkisk yoghurt (för krämighet) och/eller färskpressad apelsin, gurka eller melon (för vattnigare konsistens och sötma). Ibland pimpar jag med linfrön/chia, vetegroddar, alger, havreflingor, hampafrön el linfröolja.

Välj själv hur många ingredienser du vill ha i din påse men jag lovar att du kommer älska konceptet! :)

Alexandra

Kommentarer (0) | 16 Maj 2016

Meze!

Fixade en mezemiddag på mindre än en halvtimma häromkvällen. Skulle ha vänner över och hann verkligen inte fixa så mycket så jag testade Sevans goda röror och falafel - blev supergott! Som tillbehör gjorde jag egen tabbouleh, finns ju flera recept på det - se min egen snabbvariant nedan ;)

 

Taboulleh: Knipplök (3-4 st), 4 port bulgur, 1 buljong (kung markatta), 2-3 msk tomatpuré, 1 knippe bladpersilja, valnötter, fetaost. 

Skär löken i stora bitar och lägg upp i en ugnssäker form. Ringla över olivolja. In i ugnen 200 gr i ca 20 minuter (eller tills de har fått färg och blivit mjuka, tar längre tid om bitarna är störrre). Koka bulgur enligt anvisning tillsammans med buljong. När bulgur kokat klart - låt svalna något och rör sedan i: olivolja, tomatpure, persilja och den ugnsgrillade löken. Lägg upp på ett fat och strö över fetaost och valnötter.

Till detta åt vi Sevans hummus (hot & spicy), muhammara (paprika & aubergineröra), creme toume (vitlökscreme) och två sorters Falafel (rödbeta och broccoli & hanout. 

Trevlig helg!

Alexandra

Kommentarer (0) | 22 April 2016

Extremism i kostdebatten!

Kost och hälsa engagerar onekligen! Men debatten kan också ta lite väl extrema former ibland. När jag förra veckan läste Amina Manzoors artikel i DN om faktaresistens inom kost var det så träffsäkert! Har själv sett några exempel på detta och stilla undrat; vart är vi på väg!?

Jag åt lunch med en dietist för ett tag sedan som blivit påhoppad av fett-talibaner under sitt föredrag för att hon förespråkat mindre mängd mättat fett. Det var nästintill en hotfull stämning och obehaget fortsatte flera dagar efteråt i form av inlägg i sociala medier och arga mails.

En klient till en kollega begärde pengarna tillbaka då denne inte tyckte att kostråden överensstämde med sin egen bild. Att rekommendera frukt var oprofessionellt och rentav ett hälsofarligt råd. ”Fruktos - farligt för hälsan” var en vedertagen sanning och fanns att läsa om på flera amerikanska sajter enligt klienten. Kostrådgivarens vilja att ta debatten fick kalla handen; ”DU är mossig och dina råd är manipulerade av etablissemanget” var slutet på den diskussionen.

Jag höll själv nyligen ett föredrag där en av mina punkter handlade om smör där jag försökte ge en nyanserad bild. Efteråt var det en sjuksköterska som kom upp till mig och undrade om hon fick hänvisa ”fanatiska personer" (exakt ordval) till mig då hon själv inte orkade (vågade?) ta diskussionen.

Denna hätska diskussion kan vara tärande. Där det till stor del handlar om att "få rätt" snarare än att det ska "bli rätt". Typ som inom vissa politiska diskussioner... Har hälsodebatten rentav blivit en Donald Trump?

För ett tag sedan visade jag en grupp elever några längre (välgjorda!) intervjuer på forskare som gav sin syn på mat och hälsa. Om inte ljuset hade varit tänt i salen hade de somnat! Det är mycket roligare att se Katrin Zytomierska bråka med en äldre forskare på TV erkändes det och blev därmed temat på den lektionen! En intressant insikt för blivande hälsocoacher.

Min poäng är inte att det finns absoluta rätt och fel – vare sig när det kommer till enskilda studier eller individers åsikter. Jag kan förstå de personer som känner sig lurade av ”gamla” kostråd där fettet skulle skäras ner på till varje pris och man skulle äta 6-8 skivor bröd per dag. Men vi kan inte heller, precis som Manzoor skriver, styras av modenycker och personligt tyckande. Vi behöver stöd från vetenskapen och det behövs forskas mer. Båda sidor måste också mötas på ett seriöst plan.

Debatt är bra och så klart ska man kunna tycka olika. Don´t take it personal som det heter. Men diskussionen ska hållas seriös och utan sylvassa horn i pannan. Det är iaf min åsikt.

Kommentarer (1) | 14 April 2016

674 träffar Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 68 Nästa Sista 
Följ oss fb_symbol twitter_symbol instagram_symbol
Annonser