Allt fler har inser hur väl löpning och yoga gifter sig med varandra och båda träningsformerna växer så det knakar i popularitet.

– Både löpning och yoga går att utföra var som helst, allt du behöver är ett par löpskor och (på sin höjd!) en yogamatta. I yogan fokuserar vi på andetaget, riktar uppmärksamheten inåt och får möjlighet att sträcka ut våra stela kroppar. På samma sätt som en skön löprunda i naturen är meditation i rörelse. Jag tror att våra stressade kroppar skriker efter den typen av avbrott från vardagen. Hela kroppen engageras när vi springer och yogar, från andetaget till alla stora muskelgrupper. Jag älskar dessutom hur väl de kompletterar varandra. Efter tuffa intervaller varvar jag ned med avslappnande och meditativ yoga medan jag gärna kombinerar lugna löppass med mer styrkekrävande yogaflöden. , säger Jenny Sunding journalist, löpare och personlig tränare som tillsammans med Tia Jumbe skrivit boken Yoga och jogga – den optimala träningskombon (Bladh&Bladh).

Så kommer du igång, Jennys bästa tips:

– Börja med att planera in dina träningspass, ett mål kan vara att träna tre tillfällen den kommande veckan.

Solhälsningen är en bra uppvärmning inför löpningen.

– Varva löpningen med gång. Bestäm hur länge du ska vara ute, till exempel 30 minuter. Gå raskt i några minuter tills du fått upp flåset något, jogga därefter tills det börjar kännas riktigt jobbigt. Då går du tills du fått ner andningen, och sedan fortsätter du att varva löpning och gång tills tiden eller sträckan du valt är avklarad. Målet är att öka upp löpsekvenserna tills du orkar springa hela sträckan.

– Ett tips är att börja med att ge lite extra kärlek till höfterna när du väljer dina yogapositioner, med tiden kan du bygga på med andra pass och sekvenser. Du får ett bättre och starkare steg när höfterna inte är lika stela, och det kommer att kännas lättare att springa.

Tre anledningar att kombinera yoga och löpning

1. Skönare andning. I yogan fokuserar du på andningen vilket ger hälsofördelar som sänkt blodtryck, bättre syresättning av blodet, frigör spänningar i nacke och axlar, minskar stress och muskelspänningar och förbättrar blodflödet samt ger energi. Även om du inte kommer djupandas på samma sätt när du springer kommer du märka av en ökad lungkapacitet och en skönare löparkropp tack vare din andningsträning. Du kommer helt enkelt orka springa snabbare och längre.

2. Starkare kropp. Löpning ger dig ett starkare hjärta som kan pumpa ut mer syrerikt blod i kroppen. Du stärker leder och ligament och får uthålliga och starka ben. Kvaliteter som är guld att ha med sig både i livet och på yogamattan.

3. Full rörelsekapacitet. Du behöver en stabil core och höft som löpare, men drar ofta på dig stelheter även i exempelvis rygg och höftböjare vilket kommer begränsa ditt löpsteg. Med yoga kan du stärka din core samtidigt som du mjukar upp begränsande stelheter i höftböjare, hamstrings och rygg. Det ger ett effektivt och skönt löpsteg och du slipper värk och skador (som inte sällan beror just på att du är stel i en muskel och omedvetet kompenserar genom att ändra ditt löpsteg. Du får också bättre hållning vilket påverkar allt från lungkapacitet till löpteknik.

Två träningsprofiler om yoga och löpning:

 

Blossom Tainton Lindqvist: 13-Blossom-560-px ”Yoga ger fokus, koncentration, flexibilitet och ökad syreupptagningsförmåga tack vare andningen. Yogan är stationär och löpningen tar dig framåt, det är två kontraster som kompletterar varandra väldigt bra.”

Shirin Djavidi:
shirin-djavidi-portrait
”Med yoga och löpning får jag det bästa av två världar där den ena träningen kompletterar den andra perfekt. Det skapar balans och det som skapar balans i träningen skapar också balans i livet. Det är då det magiska sker.”

 

Boktips! Yoga & jogga innehåller bra tips och övningar för dig som är ”yoggare”. yoga-och-jogga-bok-1