Sommar, sol, svettiga dagar och ännu svettigare träningspass… Eller? Passa på att röra dig på stranden, och varför inte: i vattnet. Här är tre tips för dig som vill förena nytta med svalka och nöje.

1. Crawla
Satsa på att lära dig crawla. Förutom betydligt högre puls än vid bröstsim är det bättre träning för hela kroppen.
– Crawl skapar en naturlig bålrotation som hjälper till att hålla din ryggrad rörlig, till skillnad från bröstsim där du får en kraftig bakåtböjning i nacke och nedre delen av bröstkorgen när du simmar. Då många av oss redan är stela i nedre bröstkorgen på grund av mycket sittande tvingas vi vid bröstsim att ta ut för mycket rörlighet längst ner i ryggen och bäckenet, vilket kan leda till ländryggs- och bäckensmärtor samt ischias. säger David Felhendler leg sjukgymnast på Löparakuten i Stockholm.
Så: Crawla och träna bål, armar axlar, rygg och flås. Värt!

2. Smygträna magen
När du ändå står där i badet, passa på att ge dig själv lite magträning.
– Min favorit är att dra upp benen under kroppen, föra dem framåt så att tårna kommer över ytan och sedan dra benen så nära kroppen jag bara kan och sträcka ut dem bakåt. 10-20 sådana varv och magen får sig en rejäl omgång, säger vår träningsbloggare Erika Kits Gölevik.

3. Spring i vattnet
Att springa i knähögt vatten ger oerhört bra motstånd, hjälper dig att träna på ditt knäuppdrag i löpsteget och sätter fin skjuts på pulsen. Varför inte anordna en stafett – i vattnet. Vinnaren bjuder på glass!