Hör du till dem som isolerar dig under vintern bara för att slippa elaka förkylningsbaciller? Låter tråkigt – det finns effektivare metoder att ta till för att bekämpa bakterier och virus.

1. Tvätta händerna!
Det absolut mest effektiva för att skydda dig från förkylningar och influensa är att tvätta dina händer noggrant och ofta. Du ska ta ordentligt med tvål och vatten och arbeta upp ett lödder och gnugga omsorgsfullt: handflatorna, mellan fingrarna, och baksidan på händerna – i minst 20 sekunder. Har du inte tillgång till tvål och vatten kan du gnida in händerna i handsprit, som innehåller minst 60 procent alkohol. Kom dock ihåg att handsprit inte biter på alla virus. Om du vill vara på den säkra sidan är det tvål och vatten som gäller.

2. Använd luftfuktare!
Det har visat sig att fuktig luft i viss mån kan mota bort förkylningsvirus. Forskarna är ännu inte säkra på varför, men en teori är att små droppar i luften som innehåller virus, försvinner snabbt i torra miljöer. Men när man låter dropparna flyta runt längre i fuktiga miljöer, kan dropparna bevaras tunga, för att snabbt trilla ned på marken. Investera därför gärna i en luftfuktare som håller fuktnivåerna mellan 40 och 60 procent.

3. Drinka lagom
Alkohol kan försämra dina vita blodkroppars förmåga att besegra virus upp till 24 timmar efter överkonsumtion, enligt en studie i BMC Immunology. Detta är alltså ännu en anledning till att inte bli för på lyset.

4. C-vitamin är inte allt
Ett vitamin som i årtionden ansetts hindra och mildra förkylningar är vitamin C. Och många är vi väl som förr om åren stoppade ner ett par C-vitaminbrustabletter i ett glas så fort en förkylning närmade sig. I dag vet forskarna att intag av vitaminet när förkylningen redan har gett sig till känna inte har någon effekt. Däremot kan man äta C-vitamin i förebyggande syfte. De som får i sig C-vitamin regelbundet får på sikt något kortvarigare förkylningar, men de blir inte färre.

5. Sov!
Människor som i snitt sover mindre än sju timmar per natt, löper tre gånger så stor risk att drabbas av en förkylning, jämfört med de som sover över åtta timmar per natt. När du har sovit för lite, kan kroppen komma att producera för mycket cytokiner, ett protein som triggar igång förkylningssymptom.

6. Ät färgglatt!
Ät massor av färgstarka grödor – som röda bär, vattenmelon och rödbetor – ju starkare färg, desto högre grad av antioxidanter. Antioxidanterna kan hjälpa till att besegra fria radikaler. De senare vill man inte ha överskott av, eftersom de försvagar ditt naturliga försvar mot sjukdomar.

7. D-vitamin-ladda!
På senare år har det pratats mycket om D-vitaminets stora betydelse för ett fungerande immunförsvar. På vinterhalvåret står dock solen, som är vår största naturliga källa till D-vitamin, så lågt att solljuset inte räcker till för att vi ska kunna bilda vitaminet. Men det finns tillskott att köpa. Eller så kan man äta mycket fet fisk och inälvsmat som lever och oxtunga…

8. Var snäll mot magen
Stärk dig med probiotika, det vill säga goda tarmbakterier. Det finns många studier som visar att det har god påverkan på immunförsvaret, då så mycket som 75 procent av kroppens immunsystem sitter i tarmen. Finns i tablettform och i berikade livsmedel.

Virusets väg in i din kropp

Dag 1
Någon hostar över handtaget på en shoppingvagn i en matvaruaffär. En stund senare grabbar du tag i vagnen och viruset hamnar på dina händer. Du gnuggar dig på näsvingarna och i ögonen och viruset sprider sig in i din öron-, näsa- och halskanal. Nu börjar viruset sprida sig hej vilt i dina luftvägar.

Dag 2
Du mår fortfarande bra, trots att viruscellerna är på väg till dina lungor. Du kan nu smitta andra.

Dag 4
Du mår pyton. Du nyser, hostar och snorar – vilket är bieffekter av att viruset attackerar ditt immunförsvar.
Det går visserligen att tona ned förkylningssymptomen med nässpray, hostmedicin och smärtstillande, med de här preparaten kommer aldrig att ta bort en förkylning eller influensa. Det är trist, vi vet, men det är bara att vänta ut viruset. Mycket vatten och vila är den bästa medicinen.

Dag 5
Om du har drabbats av ett förkylningsvirus är det värsta över. Nu är du sannolikt inte längre smittsam, även om du fortfarande är snuvig. Ifall du har influensan, känner du dig däremot som om du har blivit överkörd av ett tåg. Du kan ha symptom som feber, toktäppt näsa, kräkningar eller diarré de kommande fem dagarna, samtidigt som immunförsvaret jobbar som sjutton.

Dag 10
Du kan vara smittsam i upp till en vecka efter dina första influensa-symptom. Hosta eller nys i en näsduk eller i armvecket så att du inte sprider smittan vidare. Bäst att stanna hemma tills du är helt frisk.

Nina Nyström