Dansar du? Grattis! Vardagsrumsgolv, dansgolv på uteställen eller på gymet spelar ingen roll. Dansen ger energi var än den sker. När Wellness-gurun Annette Lefterow bygger sina träningskoncept och skriver om wellness finns dansen alltid med som en viktig del. För att det frigör må bra-hormoner, för att det ökar rörligheten och för att det är så fantastiskt bra för skelettet.
– Och den bästa dansen du kan få är att dansa loss hemma! Säger Annette Lefterow.
– Strunta i att titta i spegeln och sätt på en låt som kickar igång dig. Och så dansar du! Det räcker med 5 minuter för att få igång kroppen. Och du behöver ju inte tänka att det ska se vackert ut, eller ens likna dans. Det handlar om att röra sig rytmiskt. Rytmisk rörelse, oavsett om det är långsamt eller snabbt frigör en massa energi.

Annette Lefterows tre starka skäl att dansa!

Dansen frigör endorfiner (som också frigörs av skratt, förälskelse och sex). Den ger glädje. Glädje ger livskraft som i sin tur ger energi. Rytmen i dansen har dessutom en koppling till livets rytm – rytmen i dina hjärtslag.

Dansen frigör höfter och ökar din rörlighet. Dansen är som en snabbverkande stretch. Det är en stretch i rytmisk rörelse som ger kroppskännedom.

Dansen stärker ditt skelett. När du i dansen stampar dina fötter i marken sänder du en signal till hjärnan att stärka skelettet. Det finns forskning som visar att i kulturer där dansen har en central roll är också risken för benskörhet lägre.

Vår expert:Annette Lefterow är wellness-expert med 30 års erfarenhet inom hälsa och pedagogik. Hon har gett ut flera träningsfilmer i yoga och pilates, skrivit böcker och skapat populära träningskoncept som yogalates och junioryoga. Läs mer om henne och hennes nya bok Din guide till wellness – kom i livsbalans på www.lefterow.com