Magiska vyer och varierad träning som alltid finns nära tillhands. I höst vill vi ge oss ut i skogen och springa! Men hur kommer man igång med traillöpning för att njuta till max? Och hur undviker man skador? Vår bloggare Moa Quist har träffat Maja Tesch, världsmästare i swimrun och coach för outdoorcommunityt Never stop Stockholm, och fick hennes bästa tips.

Vi träffas bland höga alptoppar och gröna dalgångar i Schweiz. Här på The North Face Mountain Festival finns några av Europas kanske vackraste miljöer för traillöpning och utomhusäventyr. Även utmanande, speciellt för mig som är van vid stadens plana underlag. Men frihetskänslan som Maja beskriver, den finns tveklöst där.

– För mig är det frihet att få komma ut i skogen och jag känner att jag mår bra av frisk luft. Jag älskar variationen med traillöpning, allt från djupa skogar till höga berg eller branta klippor. Även om det är motigt att ge sig ut ibland är det lika härligt varje gång när man väl är ute. Och det finns ju kläder för alla väder. Sen är det roligt att man hela tiden upptäcker nya stigar även om man springer i samma skog, berättar Maja Tesch.

Hon började springa för fem år sedan, som ett sätt att träna när studentkassan inte räckte till gymkort.

– Jag hade precis kommit igång med träningen och upptäckt att jag mådde bra av det så jag bestämde mig för att börja springa eftersom det är enkelt och gratis. Problemet var bara att det inte var så enkelt. Det var tungt och jobbigt och jag fick ont överallt, mest i smalbenen.

Maja insåg snabbt att det gick lättare att springa i skogen.

– Där tvingades jag sänka farten och korta ner mitt steg – plötsligt slutade det göra ont i smalbenen och den värsta halsbrännan lade sig när jag fick ner flåset lite. Jag är glad och stolt över att jag höll ut, för det har bara blivit bättre och bättre.

För varje gång du springer i skogen kommer det bli lättare att “bara springa på”, som att fötterna själva hittar vägen utan att du behöver tänka på var du ska sätta dem. Detta häftiga fenomen kallas proprioception. Maja berättar att trail (förutom att vara mycket roligare än löpbandet) även är skonsammare för kroppen.

– Du bygger upp styrkan i fötter och fotleder på det varierande underlaget. Din balans blir bättre och ditt löpsteg blir automatiskt effektivare och skonsammare eftersom du tvingas korta ner steget. Sen kommer du aldrig kunna jämföra utsikten från ett löpband med en trailrunda!

Majas bästa trailtips till dig som vill komma igång:
1. Fokusera hellre på tiden du är ute, inte på hur långt eller fort du har sprungit (ofta går det långsammare i terräng). Gå på känsla och hitta en ansträngningsnivå som passar ditt mål för dagen.
2. Investera i en bra pannlampa så att du kan njuta av höstmörkret. På många håll finns det reflexbanor uppsatta och det är supermysigt att tassa runt i skogen.
3. Om du tycker att det är obehagligt att springa ensam så ta med dig en vän ut eller sök på vilka träningsgrupper som finns nära dig.
4. Stanna upp i en tyst skog, ta några djupa andetag och släpp taget om allt vad vardagen prackar på oss – ladda dina batterier!

Så undviker du skador:
1. Lyssna på kroppen och anpassa träningen efter hur den känns. Har du till exempel jättemycket på jobbet och känner dig stressad går det åt mycket energi till det, då behöver träningen GE energi. En sådan period kanske det är tillräckligt med en promenad i skogen eller en lugnare form av yoga.
2. Bygg upp en stark grund. Vänj kroppen vid belastning och skynda långsamt.
3. Fuska aldrig med återhämtningen. Mat och sömn är nummer ett om man vill undvika skador.
4. Fotstyrka. Bygg upp styrkan i dina fötter och få kontakt med de små musklerna. En stark grund är ett måste om kroppen ska hålla för mycket löpning. Fotlederna kan också få sig en och annan twist på det ojämna underlaget, men de stärks fort. Ta det lugnt i början och gör mycket balansövningar om du vill skynda på processen. Jag brukar balansera på ett ben när jag borstar tänderna!

Text: Moa Quist

”Nyfiken på mer äventyr? Kika in hos vår bloggare Moa som utmanat sina rädslor i alperna”  http://www.healthyliving.se/moa/category/outdoor

Bilder: Privata