Om sanningen ska fram… Man känner sig inte stencool med ett par stavar i näven när man promenerar. Men OJ vad bra träning det är!
Utan att tänka på det får du upp tempot, flåset ökar och överkroppen engageras vilket gör promenaden till rena rama helkroppspasset.

Mikaela Sundbaum är skid- och stavgångstränare och ser stavträning som ett självklart komplement till vinterns skidåkning – OM du använder dem rätt det vill säga. Här är hennes tre bästa knep för starkare steg, bättre teknik och grymt bra träning.

1. Använd överkroppen.
Håll inte bara i stavarna utan använd dem för att trycka dig framåt. Tryck ifrån ordentligt.

2. Ögat visar vägen

Tänk att du har ett öga högst upp på staven som vill titta dit du ska, inte upp i himlen – på så vis sätter du i staven rätt och får ett fråntryck som hjälper dig framåt.

3. Gå i backar
Att gå upp och ner i en backe med stavar är väldigt bra träning. Pulsen
stiger och du får lättare ett bra frånskjut med staven. Tänk backintervaller, men med stavar. Hitta en backe som tar cirka en minut att komma upp för. Gå 10 gånger upp och tryck på ordentligt. Gå lugnt ner mellan intervallerna.

Vår expert: Mikaela Sundbaum har tävlat i längdskidor på hög nivå och driver sedan flera år en framgångsrik skidskola i Funäsdalen. Hon jobbar även som stavgångstränare på träningsresor för resbolaget Springtime Travel.

36104_stavpuff