Det här är säsongen då man vill äta lätt men rätt och inte nödvändigtvis jättevarmt. Therese Elgquist är matkreatör, hälsoinspiratör och matstylist. Dessutom kokboksförfattaren bakom The new green salad som innehåller just sådana recept vi både har lust och förhoppningsvis tid för i sommar.
Matiga, näringsrika sallader som dessutom är snygga i olika färger, och som smakar mycket!

Beskriv din matfilosofi.
– Jag gillar näringsrik, växtbaserad mat som lagas från grunden av goda, rena och gärna närproducerade råvaror i säsong. Jag väljer ekologiskt för att det smakar bäst och gör både mig själv, miljön och de som odlar råvarorna gott – det är en investering på många sätt! Genom att följa dessa utgångspunkter, så långt det går, kan det inte bli fel! En stund att äta är en stund av njutning, och ett tillfälle att ge sin kropp – och sinne – bra energi för att fungera så optimalt som möjligt. Jag ger mig själv tid att pausa i vardagsstressen och sitta ner och njuta när jag äter, så att både just kropp och sinne hinner registrera vad – och framför allt ATT – jag äter.
Min matfilosofi är fri från regler och framför allt fri från etiketter. Exempelvis så är växtbaserat och näringsrikt för mig är en kost som till största delen består av växter av olika slag, men med inslag av ett ägg någon gång ibland. Jag kallar det inte vegetariskt eller veganskt, växtbaserat och näringsrikt räcker för mig. Jag fokuserar på vad jag vill äta, och vad min kropp behöver, snarare än vad som bör uteslutas. För mig blir det ett naturligt sätt att äta hälsosamt varje dag, på ett opretentiöst sätt, utan att det känns som ett måste eller en press.

Vilka tre råvaror har du alltid hemma?
Nötter. Förutom att de är goda som topping på allt från frukostgröten till en sallad, i all sin enkelhet, utgör de en grym bas i flera av mina krämiga dressingar. Dessutom är de proppfulla med nyttigheter!

Kikärtor och vita bönor. Hummus och bönröror, oj vad jag är förtjust i detta! Perfekt som topping på en sallad – både för krämighetens skull men även för den proteinkick det ger. Med kikärtor eller vita bönor som grund smaksätter jag mina hummusar eller röror gärna på olika vis för variation. Exempelvis med helrostad vitlök, sötpotatis och dragon eller örter för de gånger man vill ha hummusen klar riktigt snabbt. Har jag mycket tid köper jag torra kikärtor och bönor som jag blötlägger och kokar själv, andra gånger köper jag förkokta!

Olika sädesslag. För att kunna välja vad jag är sugen på för dagen har jag alltid ett urval av vildris, quinoa, durra och hel havre hemma. Dessa utgör en viktig del i mina sallader för att skapa den där matigheten och kompletta måltiden.

Varför en bok om sallader?
– Jag vill förändra synen på vad en matig sallad faktiskt är för något, och visa hur spännande det kan vara med sallad med hjälp av några smarta trix och enkla knep. En sallad kan se ut på hundra olika sätt, den passar till allt från frukost till finmiddag och det handlar inte om avancerad matlagning – utan det är något som passar alla! Det finns få rätter där så många smaker, texturer och näring kan samsas som i en sallad. Dessutom är sallad som rätt väldigt tacksamt att anpassa beroende på vem som äter den och vid vilket tillfälle. Och, inte minst vill jag inspirera läsaren till att dyka ner i – och kanske rent av upptäcka – den underbara växtbaserade matvärlden, och allt gott som kan skapas där i!

Om du ska sno ihop ngt snabbt, enkelt och näringsrikt, vad gör du då?
En sallad så klart! Jag har nästan alltid komponenter till en matig sallad redo i kylen, just för de där stunderna då man vill sno ihop något snabbt! En burk med kokt quinoa eller durra. En burk med rostade rotsaker, en matig hummus och någon läcker dressing. Sedan lägger jag till en näve tomater, en halv avokado och lite färska örter från fönsterbänken. Voila!

De här rätterna ur Therese Elgquists bok ”The new green salad” hittar du i bloggen Healthy Dinner:
Råhyvlad sparris- och fänkålsslaw med persiljemajonäs
Halloumi- och jordgubbssallad med quinoa och avokado
Öppen sommarsalladbowl med het tofu, mango och tahinidressing
Bakad spetskål med rostade pekannötter och örtolja

Therese Elgquist är matinspiratör och kokboksförfattare. Foto: Fanny Hansson