Host, prosit och röda näsor. Immunförsvarets tuffaste arbetsperiod på året är snart här. Nutritionisten Thea Portefaix ger dig 5 matknep som boostar immunförsvaret.


1. Ät ofta men lite

Istället för att lägga fokus på frukost, lunch och middag – ät flera små måltider. Ät exempelvis två småfrukostar istället för en brakfrukost. Mindre måltider gör att kroppen slipper ta hand om massor av mat på en gång. Det frigör energi som den istället kan lägga på immunförsvaret. Bra och mättande mellanmål under resten av din dag kan bestå av ägg, morötter eller en näve naturella nötter.

2. Älska rått

Ät alltid råa grönsaker till din måltid. Råa grönsaker är inte bara proppfulla med vitaminer och mineraler som till stor del förstörs vid upphettning – de innehåller även enzymer som hjälper kroppen att bryta ner maten vi äter. När du äter rått kommer du med andra ord att ladda din kropp med näring, samtidigt som du ger den bästa möjliga förutsättningar att ta hand om maten.

3. Bli stek-smart

Olivolja är supernyttigt och stärkande för kroppen – när den är kall. Så fort du hettar upp den kommer fettmolekylerna att förstöras vilket skapar fria radikaler, akrylamid och andra gifter som din kropp inte vill ha – i synnerhet inte när immunförsvaret ska stärkas.
Med gifter i kroppen kommer kroppen prioritera att ta hand om giftet innan den lägger energi på att bygga försvar mot andra eventuella ”inkräktare”.
Stek istället i kokosolja som är det fett som klarar upphettning allra bäst. Och du… för att undvika belastande gifter – se till att steka på låg värme och att inte skapa en bränd yta på din mat. Samma sak gäller när du ugnsbakar – inga brända ytor och en ugnstemperatur på max 180 grader.

4. Skippa kaffe

Kaffe är en ständigt omtvistad dryck och visst har den sina fördelar med mycket antioxidanter och en uppiggande effekt. Men för immunförsvarets del är den svarta drycken inget vidare.
När kaffebönorna rostas bildas mängder av akrylamid som (utöver att det kopplas samman med cancer) fungerar som ett gift i kroppen. Ett gift som kroppen lägger all fokus på för att få bort illa kvickt. Det lämnar öppna portar för virus och bakterier att marschera rakt in och skapa otrevligheter som rinnande näsa, kliande ögon, hosta och feber.

5. Vitamin D-boosta
Vitamin D har i forskning visat sig ha stor betydelse för vårt immunförsvar. Vi bildar D-vitamin i huden när vi vistas i solen. Vintertid i ett mörkt land som Sverige har vi dock svårt att bilda tillräcklig mängd. Se därför till att äta D-vitaminrik kost som fet fisk och ägg. Även tillskott är att rekommendera.

 

Vår expert: Thea Portefaix är nutritionist som brinner för naturlig mat utan tillsatser fri från vete och mjölkprodukter. Hon jobbar också som yogalärare och driver sajten och företaget yoganutrition.se