Låt oss vara ärliga: Jordgubbsyoghurt är somrigt och supergott. Men… kommer tillsammans med en hel del socker. Visst, lite socker är inte farligt. Men det blir lätt för mycket.
Tänk såhär: Socker i desserter, fika, godis och annat vi inte äter som regelbunden föda – ok.
Socker i mat – onödigt.
Speciellt när det finns så snabba och enkla alternativ. Testa den här supersnabba och urgoda ”yoghurten”. Godare än vanlig yoghurt tyckte vår testpanel. ”Va? Glass till frukost utbrast en av dem lyckligt”.

2 portioner
1 avokado
1 banan, utan skal och i bitar (gärna frusen).
Ca 2,5 dl frusna jordgubbar (exprimentera gärna med hallon, blåbär, mango, björnbär etc).
En skvätt valfri vätska (vatten, kokosvatten, mjölk eller kokosmjölk blir bäst).
1 tsk vaniljpulver (funkar även utan)

Lägg avokado, banan och jordgubbar i en mixer. Mixa. Späd med lite vätska till önskad konsistens. Bananen ger sötma, jordgubbarna frisk sommarkänsla och avokadon oväntat len krämighet.
Mumma!
Servera med lite hackad frukt, musli, frön, nötter, kokosflarn eller bara som den är.