Har du också simmat i sötsaker över påsk?
Mysigt, trevligt och gott! Men… lite för mycket?

Känner du också ”det räcker nu”?

Ge kroppen en sockerpaus och hitta tillbaka till din naturliga hunger, balanserad energi, fokus och några lätt tappade kilon om du vill det.

Sarah Wilson var en sockerjunkie tills hon en dag tänkte: ”Näe nu ryker allt sött i åtta veckor för att… ja se vad som händer”.
Hon gjorde det och märkte skillnad på sin hälsa inom några veckor, humöret blev stabilare, hyn blev bättre, hon tappade kilon och kände sig lugn och… ja lyckligare.
Hon mådde så bra att hon bestämde sig för att skriva en bok om det. Resultatet blev succèboken ”I quit sugar for life” som sålts i hundratusentals exemplar i Australien och Usa.

Så vad hände efter åtta veckor?
”Då fortsatte jag lite till, och lite till”, skriver Sarah.
Och hon menar att det är det som är grejen, att detta inte är en tillfällig diet, utan att helt enkelt gå tillbaka till att äta som våra mor- och farföräldrar gjorde – innan allt skräp kom in i bilden.

Sluta med socker – så gör du, Sarahs steg för steg-guide

1. Bestäm dig
I början kan det vara tufft. Din kropp är van att få kickar av socker, kickar som utsöndrar hormoner som gör dig lugn, glad, harmonisk. Utan den kicken kan du nästan känna dig deprimerad. Men… när beroendet lagt sig kommer du att känna dig jämnare, lättare, klarare och mer harmonisk – hela tiden. Utan kick.

2. Ta en vecka i taget
Att gå från påskfest till noll är dumt och kommer troligen inte hålla. Så starta smart.
Vecka 1. Om du tänker ”stopp, förbjudet, får inte” kommer du garanterat inte kunna tänka på något annat än de förbjudna. Så gör några enkla byten istället.
Några exempel:
Istället för: Rostmacka med marmelad och ost – grovt bröd med nötsmör och skivat äpple.
Istället för: Vaniljyoghurt och musli – naturell yoghurt med lite kvarg eller turkisk yoghurt med hemgjord granola.
Istället för godis – popcorn

Vecka 2. Ät fett och protein!
Om du är hungrig kommer hjärnan bli besatt av att leta mat, gärna mat som ger snabb energi (socker). Genom att öka intaget av fett och protein kommer du känna dig mätt och ha mindre cravings efter socker. Att unna sig oststavar och lite oliver, eller skivad avokado på grovt bröd när sötsuget sätter in gör dessutom att din ”uppoffring” inte känns lika stor.
Välj rena proteinkällor och låt fettet komma mestadels från nötter, frön, oljor (oliv, kokos, linfrö ex), avokado och fet fisk.

Vecka 3. Sluta sockra.
Nu är det dags att slopa allt sött. Har du följt råden de två första veckorna kommer det inte vara särskilt svårt alls. Det är inte meningen att du ska leva helt utan socker för alltid (efter de första åtta veckorna kommer du att börja använda naturliga sötningsmedel som frukt, torkad frukt, honung etc) men för nu.

Bort med följande:
Frukt
Fruktjuice
Torkad frukt
Färdiga såser (innehåller ofta socker)
Halvfabrikat med socker i
Vinäger med socker i (läs på flaskan)
Smaksatt yoghurt
Honung
Agave
Palm- och kokossocker
Och godis, dricka, glass och sånt såklart.

Just do it!

Vecka 4-8
Unna dig att laga riktigt god mat, var inte snål mot dig själv. Ät ordentliga måltider, mellanmål och snacks om du behöver (med tiden kommer troligen det behovet minska då du helt enkelt kommer hålla dig väldigt mätt och stabil på den mat du äter).
Tänk ”lägg till” istället för ”ta bort”. Frossa i goda grönsaker – gör soppor, ät dem råa, kokta, ugnsbakade med goda vinägretter och röror.

Vecka 9 och framåt
Fortsätt som vanligt men piffa till med lite sött. Här är några nycklar:
– Om du bakar – söta med naturliga sötkällor som frukt, honung och stevia.
– Skippa halvfabrikat med socker i.
– Skippa godis, kakor och läsk. Gör egna sötsaker.
– Var fruktsmart. Frukt kan trigga sötsug därför är det smart att:
1. Äta frukten i sin hela form snarare än som juice eller torkad.
2. Äta frukten som en del av en måltid istället för enbart frukt.
3. Om du har den som snack – ät den tillsammans med exempelvis lite nötter eller varför inte haloumi (testa brynta äppelskivor och haloumi som dessert, yum!)
4. Älska kivi, bär och grapefrukt lite extra då de är mindre söta än annan frukt.

Läs mer om Sarah Wilsons metod på www.iquitsugar.com

Läs också: Ge dig själv en grön dag!