Kombucha… Den fermenterade te-drycken har slagit ut alla andra hälsodrycker från marknaden och både kändisar, tränare och hälsonördar byter nu jästsvampar med varandra och brygger sin egen mirakeldryck.
Så vad ÄR det egentligen för dryck som stjärnor som Madonna, Halle Berry, Scarlett Johansson och Gwyneth Paltrow sörplar på och även brygger hemma?
Enkelt förklarat är Kombucha te som med hjälp av en speciell bakteriekultur jäser och bildar en dryck med massor goda bakterier och antioxidanter.
– Kombuchan dricks för att främja matsmältningen och har också en viss aptithämmande effekt, säger David Amberton på svensk kombucha.
Och Womens Healths kostexpert Kristina Andersson skriver under på kombuchans hälsosamma egenskaper och ser det som det bästa dryckesalternativet till läsk.
– Kombucha har mycket smak vilket gör att det hamnar i samma kategori som läsk – med den stora skillnaden att det faktiskt är nyttigt! Teet bidrar med antioxidanter, jäsningen skapar probiotika som är bra för tarmen. Även vitaminer och mineraler skapas tack vare jäsningen. Mängden socker som blir kvar efter jäsprocessen är försumbar och även om du skulle få lite socker i drycken så kommer det bra saker på köpet vilket gör kombuchan till det bästa alternativet i sin kategori, säger hon.

Så gör du din egen kombucha:

Ingredienser:

Kombuchakultur (googla efter närmsta ställe att köpa).
4–5 påsar naturellt grön och svart te.
1–1,5 dl ekologiskt socker (bakteriekulturen äter upp detta)
2 liter vatten
Valfria frukter (äpple, ingefära, persika, citron, hallon brukar fungera bra)

Gör såhär:
Värm två lite vatten tills det sjuder. Häll vattnet i en glasbehållare. Lägg i tepåsarna och låt dra 10–15 minuter.

Tillsätt socker och rör om tills det lösts upp.

Låt svalna i rumstemperatur, cirka 25 grader. Använd termometer eller känn med ett finger. Är det för varmt kan kombuchakulturen dö.

Lägg kulturen i teet tillsammans med ett par deciliter av den vätska den ligger i.

Spänn fast bomullstyget med gummiband så att inget ovälkommet tar sig in i flaskan. Obs. Sätt inte på lock, kulturen behöver syre för att växa.

Låt behållaren stå orörd i 7–10 dagar i ett mörkt och varmt hörn i ditt kök. Ju längre bryggtid desto mindre socker blir kvar. Testa dig fram för bästa smak. Smaka av med ett sugrör under kulturen tills du har den smak du vill ha.

När du är nöjd. Häll tillbaka kulturen och några deciliter vätska i en annan behållare. Sätt på ett tättslutande lock för att bromsa tillväxten. Förvara svalt och mörkt, men inte i kylskåp.

Lägg fruktbitar i botten av rena glasflaskor. Sila vätskan om du vill. Fyll på och förslut flaskorna. Låt stå i rumstemperatur (ej i direkt solljus) 5¬–7 dagar för naturlig kolsyrning. Förvara sedan i kylen. Håller länge!

Tips!
Perfektion tar tid. Var beredd på att experimentera med olika sockerhalter och jäsningstider.
Hitta mixen. Svart te ger mustighet, grönt te behövs för tillväxten, rött te ger smak. Välj naturella teer. Smaksätter gör du sedan med frukterna.