Kör du samma frukost varje morgon? Samma mönster och vanor? Det gör du rätt i. Enligt ayurvediskt tankesätt är rutiner centrala för att upprätthålla hälsa och balans. Men det finns förstås rutiner som är bättre än andra. Yogaläraren Helena E. Källgren har studerat och praktiserat ayurveda i både Sverige och Indien. Hon rekommenderar ayurvediska morgonrutiner för en skön start som sitter i länge.

    – Det handlar helt enkelt om rutiner där man vårdar sig själv och ger sig själv kärlek. De här rutinerna balanserar alla doshor, det vill säga alla typer av människor. De gör oss lättare i sinnet och mer hälsosamma helt enkelt.

8 ayurvediska morgonrutiner som alla mår bra av

1. Sov lagom länge! Den ultimata sömnen får du om du lägger dig runt 22-tiden på kvällen och sover i åtta timmar.
– Efter klockan tio på kvällen är kroppen i en mer aktiv fas. Då sätter många igång med något, sätter sig vid datorn eller vid tv:n. Och då får du med dig den energin i sömnen. Före tio är vi i en lugnare fas och har mer kontakt med oss själva. Lägger vi oss då tar vi samma lugna känsla med oss in i sömnen. Och då kan vi vakna tidigare – runt klockan 06 på morgonen, då vi är lätta i sinnet. Du har säkert vaknat vid den här tiden och känt dig pigg, men valt att somna om. Då kanske du har märkt att du känner dig tyngre i kroppen när du vaknar lite senare. Prova i stället att gå upp första gången. Du kommer att märka skillnad.

2. Koppla upp dig på dig själv!
Börja dagen med att lyssna på kroppens signaler och känna efter var du är just nu. Det kan du göra genom att meditera eller yoga. Eller bara genom att lägga händerna på magen och ta några djupa andetag. Håll ditt fokus inåt och notera vad som händer där. Rikta därefter tanken mot något du är tacksam över och fyll dig själv med den känslan medan du tar några djupa andetag. På det sättet ger du dig själv en bra grund innan dagens bestyr och orosmoln tar över.

3. Töm tarmen!
Enligt ayurvedisk tradition ska man inte äta förrän tarmen är tömd. Magen är redo att rensas ut efter en natts sömn. Planera in tid för detta och arbeta in det som en viktig rutin. I ett balanserat tillstånd är det en naturlig rutin för kroppen att tömmas på morgonen. Koka vatten medan du gör ditt toalettbesök!

4. Borsta tänderna! I stället för att svälja ner nattens beläggningar i magen, ta bort dem innan du äter frukost. Skrapa tungan med en tungskrapa i samband med tandborstningen. Gurgla därefter munnen med sesamolja. Det stärker tänderna och käken och främjar halsen, rösten och smaken. Dessutom stärker det slemhinnan. Massera gärna in oljan i tandköttet med ett finger. Spotta ut oljan så att du inte sväljer ner det du gurglat runt.

5. Massera kroppen med en skön olja. Helst en som passar din dosha. (Vata- och kaphapersoner använder med fördel sesamolja, medan pitta-personer kan använda kokosolja). Att vårda sig själv är en viktig del av ayurvedan. Det ger styrka, glädje och sägs ge ett längre liv. Det handlar om att ge dig själv kärlek. Du är värd det!

6. Duscha! Du behöver inte använda tvål, oljan du masserat in i kroppen fungerar bra. Känner du dig svettig under armarna och i underlivet, använd en mild tvål där. Massera in lite vatten i näsborrarna och fräs ut slemmet från natten. Det ska bort. Massera gärna in lite sesamolja både på insidan och utsidan av näsborrarna efter duschen. Det stärker slemhinnan och motverkar förkylningar. Kan också hjälpa dig som är pollenallergiker.

7. Drick varmt vatten! En rejäl kopp varmt vatten eller te med ingefära, kanske ett gott örtte. Det ger tarmarna en ursköljning innan dagens utmaningar. Gör därefter ett nytt försök på toaletten om du inte lyckats gå tidigare.

8. Ät en lagad frukost! Gärna gröt. Sitt ner i lugn och ro och se måltiden som meditation. Ät din frukost med kärlek och närvaro. Undvik upprörda känslor vid matbordet.

11022960_10203070262511993_1455785170_n

Vår expert: Helena E. Källgren är yogalärare. Hon har studerat ayurvedisk läkekonst på Kerala Auyrvedic Academy i Indien och för dr. Sangiela Balaprakash i Sverige. Hon driver bloggen http://helenaekallgren.blogspot.se/p/jag-ar-yogalarare-och-journalist.html

Tips! Vill du ha bra grötrecept till din ayurvediska morgon. Hitta dem här.