Längtar du efter den där sköna avslappnade versionen av dig själv? Har du kanske rentav stött på henne/honom under sommaren? Tänkt ”såhär vill jag känna mig jämnt”. Det går. Möt hösten med tankar lika klara som septemberluften. Här är Cecilia Gustafssons bästa tips:

1. Skaffa en skavlista. Alla har vi dem – saker som skaver och upptar utrymme i hjärnan, men som vi ändå inte orkar ta tag i. Skriv ner dina skav.
När skavet kommit ut ur systemet och landat på papper frigörs energi och du får översikt och en klarare bild av vilka förändringar du behöver göra för att komma vidare.
2. Skriv en längtlista. Vad längtar du efter? Vad drömmer du om. Skriv ner dina drömmar. Då blir de verkliga och lättare att nå.
3. Måla din drömbild av dig. Hur vill du vara? Vem vill du vara? Hur vill du känna dig? Skriv ner. Är det svårt? Tänk såhär – vad vill du att det ska stå på din gravsten? Och kanske även – vem vill du inte vara…
4. Sortera dina vanor. Vilka vanor har du som för dig längre bort från hur du vill känna dig? Och vilka tar dig närmare din vision? Vilka förändringar behöver du göra för att komma närmare din vara-vision? Skriv ner.
5. Förankra ditt beslut. Är du säker på att du vill göra de förändringar du skrivit ner? Förändringar kräver alltid en insats, så se till att känna för ditt beslut. Skriv en klassisk för- och emotlista om du känner dig osäker.