”Ge huden lite omtanke” 
Vi vill vara vackra, ha en frisk hud som strålar. Men vad gör vi för att få det? 
Oftast inte så mycket. Tänk om och satsa på enkla knep som verkligen fungerar.


För yogaläraren och författaren Karin Björkegren Jones som skrivit boken Frisk och strålande hy på naturlig väg (Semic) var det en cancerdiagnos som fick henne att på allvar börja ta hand om sin hy.

– Hudvården blev ett sätt att acceptera och älska kroppen, trots att jagvar sjuk, ledsen och arg. När du smeker in cremen, istället för att hafsigt klappa in den, är det som att tala om för dig själv att du är värd något. För mig var det väldigt viktigt under sjukdomsperioden. Att fortsätta tycka om min kropp även när jag tappade allt hår och förlorade bröstet. 
Hon menar dock att det inte räcker med att smörja utsidan. Skönheten kommer inifrån och det är här motion och kost kommer in i bilden.
– Allt hänger ihop och det visar sig på huden vad du har stoppat i magen. Sluta slentrianäta, om du äter hela tiden hinner kroppen inte ta hand om maten och det kommer att märkas på din hud. Ta också bort socker, gluten och kött från din kos
t, tipsar Karin som själv gjort den kostomläggningen med resultat som spänstigare hud och klarare ögon. 
– Jag såg friskare ut – fast jag var sjukare än någonsin. 

Karins 5 bästa knep för vacker hud.

1. Ät grönt

Socker, kött och gluten är tungt för kroppen att bryta ner och kan göra att lever, njurar och tarmar blir överbelastade.
Även huden har som uppgift att transportera bort gifter och om övriga organ är överbelastade kommer givetvis huden få mer jobb. Det leder till att den blir trött, sliten och obalanserad.
Hudens favoritmat:
Satsa på mycket grönsaker, rotfrukter, frukt, fröer, nötter och glutenfria kolhydratkällor som ris, bovete och quinoa.
Undvik Socker, gluten och rött kött.


2. Drick vatten

Att dricka rent vatten (helst filtrerat) är som att duscha sitt inre.

Drick mycket vatten och få:

  • Starkare immunförsvar. Vätskebrist torkar ut slemhinnorna och gör dig mer mottaglig för infektioner.
  • Mer energi och ork. Vätskebrist gör dig trött.
  • Spänstigare hy. Hudceller som är välfyllda med vatten håller huden fuktig och vacker. 
  • Mindre huvudvärk. Beror ofta på vätskebrist. 
  • Mindre sötsug. Törst misstas lätt som sötsug. 
  • Lättare att hålla vikten. Med en kropp som är påfylld med vätska kommer du att äta mindre och gå ner i vikt. 

Så renar du vattnet:
Superenkelt! Köp ett filter som du sätter på kranen, alternativt en kanna som du häller ditt dricksvatten i. Kostar från 500 kronor och finns på www.naturligvattenrening.se

3. Surt knep för fräsch hud

Droppa 3–4 droppar honung på en halv citron. Gnugga ansiktet med citronhalvan. Låt verka i fem minuter innan du sköljer av ansiktet med vatten. 

Kuren väcker ansiktet och ger fin lyster. Citron jämnar även ut hudtonen, hjälper mot finnar, bleker ärr och återfuktar huden. 


4. Svetta dig ren


Att basta – speciellt i en bastu med infrarött ljus, vars strålar värmer upp kroppen djupare än i en vanlig bastu – är ett utomordentligt sätt att göra sig av med gifter. 

Värmen hjälper kroppen att svettas ut gifterna, en procedur som gör underverk för huden. 

Basta gärna en till två gånger per vecka.

 

5. Detoxa då och då


Vi svettas, andas, kissar och bajsar för att göra oss av med slaggprodukter och gifter. Ett system som egentligen borde fungera utmärkt. I dagens samhälle blir vi dock utsatta för gifter från så många olika håll (maten, hudvårdsprodukter, vatten, luft, kläder etc.) att kroppen kan behöva lite extra hjälp ibland. Då är en detox utmärkt!
Så gör du: Avsätt en vecka då du tar det lugnare än vanligt, lägger dig tidigt och endast dricker grönsaksjuicer och äter gröna sallader. 
Reds anm: Testa exempelvis en refresh (länk till refreshen).

6. Rör dig

Var ute och rör dig i friska luften en halvtimme om dagenYoga är också en ypperlig träningsform som gör dig stark och mjuk – både mentalt och fysiskt. Dessutom sätter du fart på blodcirkulationen vilket gör underverk med huden.
Karins favoritövningar här! (Länk till ny artikel)