Han är näringsfysiologen som skrivit en bok om de små men ack så viktiga tarmbakterierna.  David Jonsson berättar om maten som gör magen, och därmed resten av kroppen, själaglad!

Vad är hälsa för dig?
Hälsa är flera saker för mig och ofta tycker jag att det som skrivs och sägs är väldigt polariserat och ensidigt. Hälsa kan både mätas i effekterna av olika beteenden på fysisk funktion, välmående, risken för att drabbas av sjukdom i framtiden och så vidare men likväl i hur vi som individer mår, om vi är lyckliga, om det vi gör får oss att trivas med oss själva och vår tillvaro. Hälsa är inte antingen eller utan en bred flytande skala som också kan vara lite olika för olika personer.

Varför en bok om magsmart mat?
Jag har skrivit boken Magsmart av flera anledningar. En är att jag alltid varit intresserad av forskningen kring näringslära som ligger på framkant och just nu finns det knappast något område som gör så stora och snabba framsteg som forskningen på magen och tarmbiotan. En väldigt spännande aspekt i det är att magen nu står i centrum inte bara för näringslära utan inom all forskning som rör vår fysiologi och hälsa. Det gör också att näringsläran hamnar i mitten av rampljuset. Jag har också länge varit väldigt trött på den kostdebatt som rasat de senaste åren där den fullständigt ointressanta frågan kring om man ska äta mest fett eller kolhydrater dominerat på ett väldigt konstigt sätt. Med Magsmart hoppas jag därför kunna lyfta samtalet kring näringslära till de nyaste och mest spännande områdena och komma bort från det diet-träsk diskussionen rört sig i de senaste åren.

Vilka är de viktigaste skälen till att titta närmare på det här med mag- och tarmbiotan?
De senaste årens forskning visar att magen styr betydligt mer i våra kroppar än vi varit medvetna om tidigare. Det är nu lite som att ett tidigare okänt universum inom oss öppnar upp sig. Till exempel är det många sjukdomar och hälsoproblem från övervikt och diabetes till depressioner och kanske till och med autism där man nu ser tydliga kopplingar till hur vår tarmbiota är sammansatt och hur magens signalsystem fungerar. Självklart styr inte magen allt men det är väldigt tydligt att magen och bakterierna som bor i tarmarna har ett finger med i spelet i mer eller mindre allt som rör våra kroppar och vår hälsa. Oberoende av vem du är eller hur du mår är det därför självklart att magens miljö och hur du påverkar den är väldigt intressant. En grupp där det blir extra påtagligt är förstås alla de ca 2 miljoner svenskar som lider av IBS och andra magbesvär men eftersom magen påverkar oss alla är det något alla borde lära sig mer om.

Nämn tre enkla sätt att göra magen gladare
1. Öka intaget av fermenterbara fibrer genom att äta mer grönsaker, mer frukt, mer bär. Ät gärna riktigt fiberrika livsmedel som chiafrön eller psylliumfrön i maten dagligen.
2) Minska intaget av socker och mjölbaserad mat och låt så mycket som möjligt av det du äter komma från hela vegetabilier.
3) Tillför goda bakterier till ditt mag- tarmsystem, exempelvis genom att äta syrade grönsaker eller ett brett probiotikatillskott.

Tre saker du alltid har hemma?
1)Fiberrika fröer som psylliumfrön och chiafrön. De innehåller vattenlösliga, fermenterbara fibrer som gynnar tillväxten av mängder med goda bakterier. De orsakar också ökade nivåer av mättnadshormonet PYY via dess effekter på tarmbakterierna vilket gör att jag håller mig mätt hela dagen.
2) Rotfrukter som sötpotatis, morötter och palsternacka vilka utgör en ganska stor del av mitt kolhydratintag. Förutom att ge mängder med goda fibrer och antiinflammatoriska antioxidanter är det livsmedel som man kan äta mycket av och som bara bidrar med goda effekter på tarmbiotan och hälsan.
3) Proteinrika livsmedel som kyckling, fisk och ägg. De ökar frisättningen av några av magens viktigaste mättnadshormoner och minskar utsöndringen av det aptitstimulerande hormonet ghrelin. Det innebär att jag genom dessa livsmedel utnyttjar några av magens effektivaste mättnadssignaler vilket gör att matintaget blir självkontrollerande.

Vilken är din bästa snabbmat?
Min bästa goda snabbmat är en magsmart smoothie. En favorit som jag också har med i boken är en avokadosmoothie. Finns ingen annan smidig mat att tillaga fungerar den som ett gott och väldigt snabbt magsmart mellanmål eller till och med frukost eller lunch. Jag ser alltid till att ha fryst frukt och fryst tärnad avokado hemma för att kunna göra olika smoothies.

De här recepten ur Magsmart hittar du i bloggen Healthy Dinner:
Ingefärslax med rotfrukter och hummus
Asiatisk kycklinggryta
Syrad vitkål och morot
Overnight oats

240706b
David Jonsson är näringsfysiolog och författaren bakom boken ”Magsmart”. Foto: Frida Wismar