Ett gott skratt förlänger livet brukar man säga. Här är fem andra knep som också kan leda till ett långt liv.

Fimpa.

En brittisk undersökning har visat att om du fimpar för gott först vid 60 års ålder så lever du ändå 3 år längre än om du hade fortsatt röka. Och ju tidigare du slutar – desto fler år vinner du.

Drick måttligt.

Ett halvt glas vin om dagen gynnar din hälsa. Förekomsten av hjärtsjukdom är mindre bland personer som dricker måttligt, än de som inte dricker någon alkohol alls.

Ta en tupplur.

Sömnen har en stressdämpande effekt. Om du regelbundet tar en tupplur på cirka 40 minuter mitt på dagen, minskar du risken att drabbas av hjärtsjukdom med en dryg tredjedel. Kan du inte sova på dagen, försök få dina sju timmars sömn på natten.

Säg förlåt.

Att förlåta och be om förlåtelse dämpar ångesten och gör att spänningar och stress släpper.

Ha kul.

En japansk undersökning visar att personer med givande intressen är betydligt friskare än personer som inte finner någon större mening med sina sysslor. Starka intressen och hobbies sägs enligt en rysk studie också minska risken att drabbas av demenssjukdom. Goda anledningar till att släppa några ”måsten” och bara roa sig.