Vet du vad lymfsystemet har för funktion i din kropp? Gör du det är du en av få. Karin Björkegren Jones fick upp ögonen för det livsviktiga cirkulationssystemet när hon fick lymfödem efter behandlingar mot bröstcancer.
Det gav henne problem i hela kroppen. Karin nöjde sig inte med de svar hon fick i vården utan ville veta mer. Hon träffade experter som jobbar med lymfsystemet alternativt och tittade närmare på hur man inom kinesisk medicin och ayurveda behandlar lymfproblematik. Allt detta resulterade i boken Omstart för en starkare, renare och friskare kropp.

Vi ställde en fråga till Karin angående hennes bok:
Går det att till vardags leva på ett sätt som gynnar lymfsystemets utrensande funktion?

– Idag vet jag vad som gör mitt lymfsystem trögt. Eller varför jag svullnar. Idag har jag också fulltecknade workshops om hur man kan ta hand om sitt lymfsystem. Hur vi kan hjälpa vårt lymfsystem att göra sitt jobb, det vill säga agera sopgubbar i kroppen och ta bort attacker av olika slag som våra kroppar dagligen utsätts för. I lymfsystemet bryts bland annat infektioner och cancerceller ner, så klart som fanken att man vill ha ett system som fungerar. Det inte bara om att få bort celluliter, utan om att få flöde och hjälpa lymfsystemet att jobba för din hälsa. Det finns massor att göra, som att tänka på att ta tillvara de viktiga stunderna av återhämtning. Lymfsystemet jobbar som bäst när vi är i vila. Att vi har en bra kroppshållning, en stark bäckenbottenmuskel och att vi har bra andning. Att investera i sin andning är en bra investering. Kom på en lymfworkshop!

Några av Karins bästa tips för dig som vill boosta ditt lymfsystem:
Träning: Rör på dig, men hitta en träning som passar dig. Om du märker att du svullnar upp efter träningen är det förmodligen inte rätt form för dig. Yoga är en mycket bra träningsform för att få igång lymfsystemet, samtidigt som du motverkar stressen i ditt liv. I yogan finns också fina andningsövningar som är toppen för lymfsystemet.

Andningsövningar: Lägg krut på att utveckla din andning. Tänk på att din andning är själva pumpen för lymfsystemet, det vill säga det som sätter igång flödet. En bra början är att upp- märksamma dina andetag. Boka in en pranayamakurs (yogisk andning) med en erfaren lärare eller gå till en andningscoach.

Torrborstning: Man kan väl säga att torrborstning är det gamla klassiska sättet att få igång lymfsystemet. Till det behöver du en lagom mjuk borste i naturborst. Det ska inte riva i huden av borstningen, som du också helst gör innan du hoppar in i duschen på morgonen. Genom att torrborsta får du bort gamla hudrester från huden och stimulerar lymfsystemet på samma gång.
All borstning ska ske mot hjärtat, armhålorna och groparna vid nyckelbenen. Börja med vänster arm och sedan höger arm. Borsta midjan och ryggen. Sedan vänster ben från knäet och vänster underben. Sist höger ben från knäet och höger underben. Avsluta gärna torrborstningen med att växelvis duscha i kallt och varmt vatten.

Studsmatta: Lymfsystemet verkar gilla studsmattor, dessutom är du tvungen att aktivera din bäckenbotten. Men glöm inte att andas medan du studsar.

Kallt/varmt: Duscha växelvis i varmt och kallt vatten, det stimulerar lymfsystemet. Ha gärna en tvättlapp i frotté när du tvättar dig och tänk då på att följa lymfschemat: vänster arm, höger arm, mage och stuss, vänster lår, vänster underben, höger lår och höger underben. Hela tiden i riktning mot hjärtat.

Huden: Smörj bara in dig med produkter som du skulle kunna äta. Skippa allt som har långa innehållsförteckningar som du inte förstår. Och tänk på handens kraft – att varje liten smek- ning och puffning i rätt riktigt är mums för lymfsystemet.

Stödstrumpor: Om du svullnat eller svullnar upp i benen kan det verkligen hjälpa att ha stödstrumpor, och helst i form av en strumpbyxa eller stay-ups med stöd. Vi behöver hjälpa benen att hålla bort vätska i hela kroppen.

Kosten: Ät fiberrik kost, som grönsaker, frukt, bär, nötter och frön. Men också bra fetter och protein.

Ät grönt: Ät så gröna blad som möjligt. Gör sallader och juica grönt, så att du får i dig alla nyttigheter. (Se recept på en grön drink på sidan 119.)

Vatten, vatten, vatten: Drick mycket vatten, helst filtrerat. Skippa kolsyrat vatten och läsk och dra ner på kaffedrickandet.

Vår expert: Karin Björkegren Jones är journalist, skribent och yogaprofil. Hon är aktuell med boken Omstart för en starkare, renare och friskare kropp, Semic förlag

Läs mer om Karin och hennes kurser och workshops på www.karinbjorkegrenjones.se

Foto: Anneli Hildonen