Snurrar tankarna och aktiviteterna som vanligt i ett allt högre tempo?

Karin Björkegren Jones är yogaprofilen bakom boken ”Ett stressfritt liv”. Här delar hon med sig av två tips ur boken på hur du får dagarna att kännas mindre stressfyllda.

1. Ge akt på dina tankar! Meditera!

Låt det här vara en dag när du är lite extra vaksam på dina tankar. Ifrågasätt tankesnurret. Uppmärksamma vilka tankar som dyker upp och fråga dig själv: Är det verkligen sant det jag tänker om mig själv och/eller andra? Behöver jag bli arg på Lisa för att hon kommer försent till jobbet? Eller för att jag själv kom försent – igen?

När jag deltog i ett viktigt jobbmöte en gång kom en kvinna alldeles för- sent och det första hon sa till den sura arbetsgruppen var: ”Jag har redan förlåtit mig själv för att jag kommer försent”. Kvinnan visade mig något som jag tycker är väldigt sant, nämligen att vi ibland är vår egen värsta fiende som dömer och slår på oss själva för att vi inte är perfekta. Bara så ni vet: Jag har redan förlåtit mig själv för det.

2. Låt dagen börja försiktigt!

Njut av morgonen genom att göra lite yoga redan i sängen, när du precis vaknat. Ligg kvar ett par extra minuter och sträck på din sängvarma kropp. Vakna långsamt.

Så här kan du göra:

Börja med andningen

Bara ligg en stund och lyssna på dina andetag. Lägg märke till din andning. Uppmärksamma varje andetag genom att tänka när du andas in och när du andas ut, hela tiden genom näsan: »Jag andas in, jag andas ut.«

Gör så en liten stund, tills du känner att dina andetag blivit lika långa. Ta sedan med din medvetna andning in i övningarna.

Väck lymfsystemet

SÅ HÄR GÖR DU: Ligg på rygg med ben och armar upp i luften. Snurra på händerna och fötterna åt ena hållet och sedan åt det andra. Lite som en skalbagge som hamnat på rygg och sprattlar.
BRA FÖR: Om man känner man sig lite mosig i ansiktet och svullen i kroppen när man vaknar. Då kan man behöva väcka lymfsystemet, som man kan säga är kroppens sopgubbar. Den här övningen hjälper lymfsystemet att komma igång och att forsla bort överskottsvätska som samlats i kroppen.

Krama om knäna

SÅ HÄR GÖR DU: Dra upp knäna mot bröstkorgen så att ryggen kröks en aning. Krama om knäna med armarna så att huvudet och nacken lyfter lite från sängen. Rulla lite från sida till sida för att massera ryggraden.
B R A F Ö R : Löser upp spänningar i ryggen på ett mjukt sätt.

Armarna upp och sträck

Väck kroppen genom att sträcka på dig. Ta några djupa andetag innan du på inandning sträcker upp armarna ovanför huvudet och på utandning släpper ner dem.  När man sträcker upp armarna i luften samtidigt som man riktar blicken uppåt och liksom vädrar armhålorna blir man glad, sa ofta yogaläraren B. K. S. Iyengar. Deprimerade människor har ofta blicken nedsänkt och vintertrötta svenskar stirrar stint ner i snömodden framför sig. När vårsolen kikar fram riktar vi däremot blicken uppåt, och visst känner man sig mer glad när man tittar uppåt? Prova!

Övningarna är hämtade ur Karin Björkegren Jones bok ”Ett stressfritt liv”.

Foto: Anneli Hildonen