Äntligen semester! Du tänker kanske hängmatta och hemmagjord saft. Tänker att du ska vakna varje morgon utan uppgjorda planer och måla dagen som du vill. Samtidigt vet du att det inte är så det brukar se ut. I stället hopar sig projekten; måla, plantera, renovera, rensa, skaffa höns, vårda relationer, träna och börja med sundare matvanor. Listan kan vara lång och kraven många. När semestern är över har man inte ens hunnit med hälften. Och så regnade det också. Stressen lägger sig aldrig.
Men det går att koppla bort alla måsten och få en chans till verklig avkoppling – för hela familjen. Ella Grosse och Victoria Nyberg driver företaget ViZible Future, som bland annat erbjuder kurser i medvetet föräldraskap. Här ger de dig tipsen som gör att du går in i semestern på rätt sätt den här gången:

1. Planera tillsammans
Skapa realistiska förväntningar på semestern. Tänk kvalitet istället för kvantitet. Det är viktigt att alla i familjen är delaktiga och får uttrycka sina behov. Ta en lugn stund runt middagsbordet och låt alla berätta vad de önskar och vilka behov som finns hos både barn och vuxna. På detta sätt kan alla förstå vad som är viktigt för övriga i familjen. Detta är naturligt för barn, de vet vad de vill och behöver. Tänk som ett barn och var lyhörd för dina egna behov och önskemål! Genom att skapa realistiska förväntningar kan du undvika eventuella konflikter.

2. Visualisera drömsemestern
Sätt en gemensam intention för semestern. Den behöver inte vara mer komplicerad än att leka mycket, vara glada, bada varje dag, upptäcka nya miljöer, umgås med familjen eller komma ner i varv. Prova att visualisera er drömsemester tillsammans. Se framför er det ni vill göra, använd alla sinnen och känn hur härligt det kommer bli. Barn är väldigt bra på det här, använd deras fantasi.

Skola in semestern! Börja med dig själv
Gå in i semestern med ett lugn i dig själv. Många jobbar in i det sista och tar med sig stressen in i semestern. Lägg in pauser i din vardag. Välj att ta en promenad till och från jobbet där du tillåter dig att få kontakt med dig själv. Prova att lyssna på alla ljud omkring dig på ett neutralt sätt, bara registrera dem som ljud. Notera fågelkvitter, ljud från tåget som passerar långt bort, barn som skrattar på gatan, cykeln som far förbi. Kanske kan du också ta en ny väg varje dag och upptäcka något du inte tidigare sett. Sätt dig gärna på en bänk på vägen och fokusera på din andning ett par minuter. Det ökar närvaron i stunden och du kommer ner i ett lugnare tempo.