Det är inte hur du har det, utan hur du tar det som påverkar hur du mår, brukar man ju säga. Och forskning visar att det stämmer.
Forskare mätte halten stresshormon hos personer som irriterade sig över vardagsstress och hos dem som kunde låta stressen rinna av dem. Tio år senare gjorde man en hälsokontroll igen och det visade sig att de som stressade över småsaker till större del led av hjärt-, kärlproblem och kronisk smärta.

Här är 3 knep för att bli som en gås och låta saker rinna av dig:

1. Se perspektivet. Hur kommer du tänka kring det här om en timme, imorgon, om tio år? Med perspektiv på saker är det lättare att släppa det.

2. Se det för vad det är. Stress och irritationsmoment sitter ofta i vårt huvud och vårt tankemönster. Se det för vad det är, tankar, bara tankar. Du ÄR inte tankarna utan kan faktiskt välja att bara låta dem segla förbi.

3. Tacksamhetsöva. Det kan låta banalt. Men att dagligen påminna sig själv om vad man är tacksam över: personer, tillstånd, situationer, saker etc. ger en grundkänsla som sätter tillfälliga irritationsmoment i sitt rätta ljus.

Källa: Annals of Behavioral Medicine/sr.se

Ett tips från redaktionen: Ha en tacksamhetsbok bredvid sängen, där du varje kväll innan du somnar skriver ner några saker du är tacksam över just idag. Skön övning att göra innan man ska sova istället för att scrolla facebook.