Löpexperten och bloggaren Charlotte Karlsson ger sina bästa knep för succéskön löpning:

1. Njut en långfrukost. Bra mat efter en löprunda är a och o för återhämtning och resultat. En frukost som jag gärna gör på helgen och som smakar extra gott efter en löptur är: smörgås (gärna glutenfri) med avokado, löskokt ägg, chiliflakes och havssalt, chiapudding gjord på kokosmjölk och kokosgrädde med färska blåbär och banan, kaffe och ett glas bubbelvatten med pressad citron.
Personligen gillar jag att springa lättare pass på tom mage, om man inte gillar det så kan man ta något litet, exv. en smoothie eller en banan, innan man sticker ut och springer.

2. Logga ut. Jag tycker att alla borde testa att springa utan musik. Själv har jag aldrig förstått grejen att springa och lyssna på musik samtidigt. Ta istället med en kompis och gör det till en social löptur eller spring ensam och lyssna till ljudet av dina fötter som slår i marken.

3. Teknikfokusera uppför. Mitt tekniktips är att springa en kuperad löprunda där du i varje uppförsbacke ska tänka på följande: korta steget, lyft blicken, lyft knäna lite extra, landa under kroppen och jobba fram med höften.
IMG_5033
FOTO: FREDRIK WANNERSTEDT