Hon inledde sin löparkarriär 1992 då hon blev juniorvärldsmästare i terränglöpning. Sedan dess har hon hunnit med fyra VM-guld, EM-guld samt både Europarekord på 10 000 meter samt världsrekord (2.15:25) på maratondistansen. Även en världsmästare måste tackla uppförsbackar, motvind och jobbiga tankar. Vi fick chansen att springa en mil med Paula Radcliffe och passade på att pumpa henne på några tips längs vägen.

Om att orka springa i uppförsbackarna: Titta inte uppåt! Rikta blicken ett par meter framför dig. Och när du kommit över krönet, fortsätt springa. Det kommer en nerförsbacke där du kan återhämta dig och ändå ha fart.

Om att ta sig igenom de tuffa stunderna i ett längre lopp:
När det känns tufft och jag känner att min vilja börjar svikta räknar jag, från ett till hundra. Och när jag kommit till hundra börjar jag om. På så sätt tänker jag inte på hur långt jag har kvar. Bara på nästa siffra. Och då lättar det.
Men det är också viktigt att sätta upp mentala mål inför ett lopp. Fundera ut en belöning du vill ge dig själv när du klarat av ditt mål. Det kan handla om glass, en god middag med vänner, en bio eller vad som helst som du gillar. Men ett mål du kan tänka på när det känns tufft under loppet. Jag tänker gärna på riktigt god glass.

Om viktiga muskler: Vill du bli snabb och stark – stärk bålen! En stark bål gör att du orkar hålla kroppen upprätt under hela loppet. När du börjar bli trött är det annars lätt att tappa hållningen och då tar det mycket mer energi att springa.
Stärk fotmusklerna! De små musklerna i fötterna får jobba hårt under ett långt pass. Ge dem möjlighet att klara belastningen! Det handlar om små muskler, men ge dem lite kärlek och tid.

Om att värma upp: Jag värmer alltid upp inför ett löparpass, oavsett hur långt jag ska springa. Börjar med att jogga lätt i tio minuter och sedan stretcha, innan jag ger mig ut på allvar. Det är ett bra sätt att skydda sig från onödiga skador.

Foto: Cyril Masson