När chefen ligger på, när du ställer höga krav på dig själv och dina prestationer, eller när barnens aktiviteter krockar med…ja ungefär allt. När stressen knackar på, helt enkelt, är det lätt att komma ur balans och tappa fotfästet. Och så kommer de där stressrelaterade åkommorna som brevet på posten; en krånglande mage, en nacke som krampar. Sprängande huvudvärk. Per Söder är yogaläraren och föreläsaren som bland annat jobbar med människor med just stressrelaterade problem. Han har med sin yoga hjälpt många mot ett lite lugnare liv, utan huvudvärk.


Vad är det i yogan som fungerar lugnande på våra stressade kroppar/själar?

Det är flera reaktioner i kroppen som yogan ger upphov till. Bland annat startar kroppens inbyggda lugn- och rosystem som direkt kan motverka stressens olika symptom. Vi ger oss själva en stund av lugn och ro, vi andas djupt och långsamt och vi arbetar med mjuka kroppsrörelser och allt detta sammantaget tycks fungera lugnande.

Hur fort kan man märka skillnad?
Du kan märka skillnad direkt efter ett enda yogapass, men för en mer långtgående och djupverkande effekt tror jag att det dagliga yogautövandet har bästa effekten. Mina migränklienter gör yoga ca 20 minuter varje dag och kan i bästa fall hålla undan all slags huvudvärk och särskilt den stressrelaterade.

Är det ngn specifik form av yoga som är bättre mot just stress?
Yoga i allmänhet är nog bra, men för det hyperstressade nervsystemet rekommenderar jas en lugnande yoga till att börja med. Yoga med långsamma rörelser och mycket andning som Mediyoga, Yinyoga, Holistisk yoga och min egen Migränyoga. Väl valda stresshanteringspass från Kundaliniyoga är bra, exempel på dessa finns i min bok Stressyoga.

Hur ofta bör vi yoga för att hålla kroppen stressfri?

Det beror på hur pass drabbade vi är av stress, hur stor obalans vi har i kroppen. Daglig yoga är bäst men kanske 5 gånger i veckan kan räcka.

Kan ett enda yogapass hjälpa vid akut stress?
Absolut! Det finns effektiva yogapass och andningsövningar som snabbt sänker den inre elden och ger tillfälligt lugn och ro i nervsystemet.

Vill du testa en andningsövning ur Per Söders bok Stressyoga för att motverka stress? Du hittar den här.

Vår expert: Per Söder är yogalärare och föreläsare med inriktning på medicinsk yoga för personer som lider av svår huvudvärk som till exempel migrän. Han är författaren bakom böckerna Migränyoga och Stressyoga.
Mer om Per Söder hittar du på www.yogamottagningen.se